Wat te doen met een pensioenverzekering bij emigratie?

• Ruben

Beste allemaal,

Ik ben aan het overwegen om te gaan emigreren en ben in kaart aan het brengen wat dat gevolgen zou hebben voor mijn pensioen.

Mijn werkgever heeft een pensioenregeling lopen bij de Amersfoortse, waarbij de werkgever de helft van de premie betaalt en de werknemer de andere helft.

Deze regeling loopt nu ruim 6 jaar en wat de waarde precies is weet ik niet. Na het slechte beursjaar van 2008 weet ik wel dat op 31-12-2008 de waarde ongeveer 5500 euro was. Geen best resultaat als ik kijk naar de inleg die ongeveer 12000 euro geweest is. Dat zou nu meer moeten zijn aangezien ik in 2008 voor het meest offensieve pakket heb gekozen waarbij het grootste deel in aandelen gestoken wordt.

Mijn vraag is nu wat de mogelijkheden zijn als ik echt besluit om te gaan emigreren? Ik heb gelezen dat als je het afkoopt je inkomstenbelasting verschuldigd bent over het bedrag en daarnaast zal de Amersfoortse ook vast wel een boete innen vanwege het breken van het contract(?). Kan ik het bijvoorbeeld over laten hevelen naar een bankspaarrekening, zodat ik de belasting niet hoef te betalen? Of is het beter om de polis gewoon te laten lopen zonder in te leggen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Vr. groet en fijne kerst,

Ruben.

• E.Toes

Hallo Ruben,

Afkoop bij emigratie is sinds 2007 niet meer mogelijk.

Als u een daadwerkelijke pensioenverzekering heeft lopen bij de Amertsfoortse, dan zult u het opgebouwde kapitaal niet kunnen afkopen. Dit is slechts mogelijk na twee jaar na uitdienst treding, en dan slechts mits het opgebouwde kapitaal onder een bepaalde bedrag ligt (weet het bedrag niet precies, voor pensioenverzekeringen waarbij er sprake is van een aanspraak opbouw is de grens 417,74 bruto per jaar, voor kapitaalverzekeringen dacht ik dat dit bedrag rondt de 5000,- euro aan opgebouwde kapitaal ligt).

Als u een lijfrente heeft lopen, dan is het wettelijk niet mogelijk om dit af te kopen. Wanneer u dit wel doet, betaald u per direct ongeveer 50% belasting over het opgebouwde kapitaal + 20% “boete” omdat u een lijfrente voortijdig afkoopt.. Simpele rekensom om dan te bepalen hoeveel u kwijt bent.. dit lijkt mij dus niet wenselijk.

Eigenlijk zijn de mogelijkheden om af te kopen niet aanwezig, of dusdanig ongunstig dat het eigenlijk geen optie is. Het is ook niet mogelijk om het bedrag over te hevelen naar een bankrekening, zonder hier belasting over te betalen.

Het is echter wel mogelijk om de polis door te laten lopen, zonder dat u premie inlegd. Ik weet niet precies wat voor een verzekering uw werkgever heeft afgesloten, echter zal er met een premievrije kapitaalverzekering nog wel belegd worden, en is de hoogte dus onderhevig aan stijgingen en/of dalingen..

• Ruben

Beste E. Toes,

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Ik was er al wel bang voor, maar afkopen gaat het niet worden dus. Dan blijft eigenlijk over om inderdaad de polis door te laten lopen en dan maar zien wat er van over is over een jaar of 35.

In ieder geval bedankt voor de opheldering.

Vr. groet,

Ruben.