pensioen bijbetalen 2 jaar

• wim

Ik moet nog voor 2 jaar bijbetalen van mijn pensioenpremie. Dit omdat ik 2 jaar geleden 30 ben geworden. Val dan in een andere premiegroep. Alleen wist NN 2 jaar geleden toch ook dat ik jarig was. Is het niet raar dat ze er nu pas mee komen, of moet dit de werkgever doorgeven. Kan ik de werkgever voor de volledige kosten laten opdraaien als die dit door had moeten geven?

• E.Toes

Hallo Wim,

In principe wordt de pensioenpremie bij de werkgever geind, zij moeten het juiste werknemersdeel inhouden bij de werknemer. Er kunnen dus 2 situaties van toepassing zijn:

1. NN heeft de premie niet aangepast, uw werkgever heeft dit niet gemerkt en dus geen hogere pensioenpremie ingehouden

2. NN heeft premie wel verhoogd, maar uw werkgever heeft het verhoogde werknemersdeel niet op uw salaris in mindering gebracht

Over het algemeen is vastgelegd in uw CAO welk gedeelte van de premie voor rekening komt voor de werknemers, u bent dus gebonden aan de verhoogde premie en uw werkgever mag deze ook bij u in rekening brengen.

Ik zeg bewust “mag” in rekening brengen, aangezien u wellicht in overleg kunt treden me uw werkgever als u vindt dat zij een gedeelte voor hun rekening kunnen/moeten nemen.

• wim

Hartelijk dank voor de reactie, maar wij hebben geen CAO.

Men wist toch wanneer ik jarig was, dus heeft NN toch ook even een brief kunnen sturen.

NN heeft het niet doorgegeven aan werkgever.

Het betekend ook dat dit niet is meegegroeid in mijn pensioen.

Wat als ik dit verschil niet wil betalen.

Ze hadden eerder aan de bel moeten trekken, of niet??