Pensioen voortzetten

• willemwim

Goedendag,

Bij mijn vorige werkgever werd pensioenpremie ingehouden op mijn salaris,

en zat ik in een collectief pensioenfonds bij Zwitserleven.

nu ben ik op 01-01-2009 bij een andere werkgever in dienst getreden,

bij deze werkgever zijn geen pensioen voorzieningen ,en wij hebben ook geen CAO

op zichzelf nog geen bezwaar ,het is een klein bedrijf.

Alleen ben ik nu al een jaar bezig om iets voor elkaar te krijgen

om mijn pensioen voort te zetten ,zodat ik geen pensioen breuk oploop.

mijn werkgever is absoluut bereid mee te werken.

Bij Zwitserleven willen ze alleen met mijn werkgever praten als hij voor alle personeelsleden een pensioenegeling treft,

maar daar is van uit collega's weinig interesse in omdat die zelf al iets geregeld hebben.

Als individu ben je ook niet welkom bij Zwitserleven

Helaas ben ik zelf erg onbekend met deze materie.

Misschien iemand een idee?

Bij voorbaat hartelijk dank

Vriendelijke groeten, Wim

• E.Toes

Hallo Willemwim,

Dat is een lastige situatie, de Pensioenwet voorziet wel in vrijwillige voortzetting na een uitdiensttreding, echter had u dit verzoek binnen 3 maanden na uitdiensttreding moeten indien bij Zwitserleven. (zie ook artikel 54 Pensioenwet).

Als u vanuit uw huidige werkgever geen pensioenvoorziening kan treffen, kunt u wellicht eens kijken naar bancair sparen. Dit is per januari 2008 bij wet mogelijk gemaakt, en kent relatief weinig risico's. Het komt simpelweg neer op sparen bij een bank, waarbij u wel het fiscale voordeel heeft.

Netto sparen is ook altijd nog een optie, echter is hier wel veel discipline voor nodig en heeft u geen fiscaal voordeel.

Daarnaast kunt u kijken naar een individuele lijfrente bij een verzekeraar, uw werkgever kan wellicht ook een deel van de premie voor zijn rekening nemen.

• willemwim

Geachte E.Toes,

Helaas was mij het niet bekend van die vrijwillige voortzetting van het pensioen,

Bij eerdere contacten met Zwitserleven ben ik hier ook niet over geïnformeerd.

Maar goed ,daar doe ik niets meer aan.

Hartelijk dank voor de informatie,

het is mij al een stuk duidelijker,

en ga kijken of hier de mogelijkheid voor een oplossing tussen zit.

Vriendelijke groeten,

Willem

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Willem,

Nog een aanvulling. Soms kan je bij een partij (Zwitserleven) waar het pensioen is ondergebracht een lijfrentepolis sluiten waarbij een korting gegeven wordt op de kosten. Kijk wel goed naar alle alternatieven (pensioen, lijfrente en banksparen) en de mogelijkheden om rendement (garantie, winstdeling, spaarrekening, beleggingen) te maken met je geld. Het is wellicht zinvol om met je adviseur te kijken naar de mogelijkheden. Daarnaast zou je werkgever wel degelijk alleen voor jou een pensioenregeling kunnen optuigen. Dit hoeft niet meteen voor de gehele groep. Ook hier kan de adviseur van het bedrijf of van jou bij helpen.

Met vriendelijke groet,

Buro Zwiers

Jan Zwiers.