pensioenaanspraken bij abp

• h. van de veer

mijn vraag is:

Ik ben geboren voor 1950. Als je als straatmaker bij de gemeente amsterdam gebruik gaat maken van de fws regeling (is een vervangende flo-regeling) dan moet je of:

Op je spilleeftijd (62.3 jaar) of met dienstjarenregeling (44.2 jaar) naar de fpu. Wat het eerst komt.

Collega s die met dezelfde dienstjarenregeling naar de fpu gaan komen op 70% ouderdomspensioen uit, maar volgens de berekening van het abp bereik ik pas 70% op mijn spilleeftijd. Daar zit 2 jaar verschil tussen.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Als iemand iets weet gaarne een reactie.

met vriendelijke groet.

• Pieter

Hallo,

De FPU regeling van ABP kent verschillende doelgroepen. Zo is er de spilleeftijd voor mensen geboren voor 1 april 1947 van 61jen 2mnd (wel gegarandeerde 70%) en de spilleeftijd voor mensen geboren na 1 april 1947 van 62j en 3 mnd (geen gegaranderde 70%). Daarnaast hanteert men de dienstjarengarantie die een uitkering van 70% garandeerd indien men op enig moment 40,41,42,43 of 44 dienstjaren en 2 maanden heeft gewerkt, het gaat erom wanneer u een bepaald aantal dienstjaren bereikt. Het kan dus zijn dat de collega's er maar 42 en 2 nodig hadden en u in het tijdvak valt waar u er 44 en 2 nodig heeft. U kunt natuurlijk ook ABP verzoeken om de berekening van uw uitkering toe te lichten.

Groeten,

Pieter

• h. van de veer

Hallo Pieter,

Bedankt voor Uw reactie.

Kunt U mij misschien vertellen welke doelgroep in aanmerking komt voor de dienstjarengarentie-regeling?

Weet U ook waar ik hier meer over kan vinden/lezen?

Met vriendelijke groet.

• Pieter

Hoe en wat kunt u beter navragen bij abp of hun website raadplegen abp.nl.