Krijg ik nog de 1/2 van het pensioen van mijn ex?

• zilya

Ben ruim 13 jaar geleden gescheiden .Daarvoor heb ik maar weinig gewerkt .Helemaal niet meer toen de kinderen er waren .Na mijn scheiding was de afspraak dat ik de helft van het pensioen van mijn ex man zou krijgen .

Zelf heb ik na de scheiding een gemeentelijke baan genomen ,als fulltimer en verdient aardig .

Dat is nu 12 jaar .Uiteraard heb ik daar ook een pensioenopbouw van .

Aangezien ik bijna 65 jaar ben en zal gaan stoppen met werken..hoe zit het dan met de pensioenaanvulling van mijn ex .Heeft het consequenties dat ik ruim 12 jaar heb gewerkt? (Vast baan en in dienst van de Gemeente ) .Hoe zit dat precies?

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Zilya,

Het pensioen dat je hebt opgebouwd na de scheiding wordt niet beïnvloedt door de afspraken die je hebt gemaakt met je ex. Kortom dit pensioen is volledig voor jou. Het pensioen dat je van je man krijgt (ik neem aan dat dit vastgelegd is in het echtscheidingsconvenant) kan op twee manieren worden uitgekeerd. Mogelijkheid 1 is dat je direct een uitkering krijgt van de pensioenverzekeraar of pensioenfonds (hiervoor moet je binnen 2 jaar na echtscheiding een verzoek hebben gedaan bij de verzekeraar/het fonds). Is dit niet indertijd geregeld dan moet je ex jouw deel periodiek uitbetalen conform jullie afspraak.

Ik hoop dat je hier mee vooruit kan.

Met vriendelijke groet,

Buro Zwiers

Jan Zwiers.

• zilya

Er zijn afspraken gemaakt op papier .Maar..toen was ik nog niet aan het werk .

Vrij snel na mijn scheiding had ik een vaste baan bij de Gemeente .

Ik weet nu niet ofdat ik (omdat ik ruim 12 jaar gewerkt heb,met pensioenopbouw) recht heb op 50% van de pensioenopbouw van mijn ex .

Misschien is daar nu een bepaalde regeling voor .Geen idee .

• Peter Jung

Ziljya,

Zoals Jan het aangeeft is juist. Het maakt niet hoeveel je verdiend hebt na de scheiding.

Je blijft aanspraak maken op de helft van zijn aanspraken opgebouwd tijdens de huwelijkse periode,

En wellicht kan je ook nog aanspraak maken op een zogenaamd Bijzonder Nabestaandenpensioen, maar

dat is afhankelijk van hoe dat verwoord was in het pensioenreglement.

Peter

• zilya

OK ,bedankt voor de duidelijke info .Gr Zilya