wel/niet mogelijk

• jann

Geachte Lezers,

Medio dit jaar hoop ik 65 jaar te worden, en met pensioen te gaan.Op mijn pensioenoverzicht zie ik. dat ik jaarlijks ruim 25.000 Euro brutto krijg uitgekeerd. Nu ben ik leek, en wat bezig te filosoferen.

Statistisch wordt een man 78/79 jaar, en zal er dus 13/14x 25.000 Euro uitgekeerd gaan worden.

Dit is ruim meer dan 300.000 Euro!!!! In mijn beleving is dit mijn geld, en vraag ik mij af of ik met mijn pensioengeld ook zou kunnen gaan shoppen, om een hoger rendement ( lees uitkering) te verkrijgen.

Mijn pensioen uitvoerder is de PGGM, Nu Zorg en Welzijn. Mijn vraag is dan ook zijn hier mogelijkheden, of is dit een naive gedachte.

Onder dankzegging voor de komende reacties verblijf ik met vriendelijke groet, jann

• E.Toes

Hallo Jann,

Het is zeker geen naive gedachte om te gaan pensioenshoppen met het opgebouwde kapitaal. Sterker nog, in sommige gevallen is het zelfs verplicht!

Echter, in het geval van de pensioenregeling van Zorg en Welzijn, welke een middelloon regeling is op basis van salaris/diensttijd, is het helaas niet toegestaan.

Het zit hem in de soort regeling waaronder u pensioen heeft opgebouwd. Zorg en Welzijn is de uitvoerder van het pensioenfonds PGGM, wat weer een bedrijfstakpensioenfonds is.

De regeling waaronder u pensioen heeft opgebouwd is (op dit moment) een middelloonregeling, met een gegarandeerd aanspraak op pensioen. Het is geen regeling waar u een kapitaal spaart (zeg maar, een zak met geld) waarbij er op de pensioendatum een daadwerkelijke aanspraak moet worden ingekocht.

Aangezien u een aanspraak bij elkaar gespaard heeft, is het niet mogelijk om dit “contant te maken”, en elders een aanspraak “in te kopen”. Dit zou namelijk afkoop zijn van uw pensioenaanspraak en dit is onder behoud van artikel 66 van de Pensioenwet slechts toegestaan wanneer de jaarlijkse aanspraak minder dan 420,69 euro bruto bedraagt.

In uw geval zit er niets anders op dan met pensioen te gaan, en de opbouwde, jaarlijkse, aanspraak van Z&W te gaan ontvangen.