kleine pensioenen overhevelen?

• Henk

Beste mensen,

in mei a.s. wordt ik 65 en krijg vanuit mijn vorige werk netto 45 per maand pensioen.

Ik heb echter nog 3 kleine pensioentjes,kan ik die bij hun onderbrengen?

Nog een vraag n.a.v. brief ingang ouderdomspensioen.

keuze 1 omzetten partnerpensioen in ouderdomspensioen

keuze 2 omzettenouderdomspensioen in partnerpensioen

keuze 3 geen omzetting

Welke keuze? Mijn vrouw is 63

Het pensioen uitgekeerd door pensioenstichting transport.

Wie kan mij helpen in deze voor mij moeilijke materie.

vr.gr.

• E.Toes

Hallo Henk,

Uit uw verhaal maak ik op dat u op dit moment niet meer in dienst bent bij de werkgever van het betreffende pensioenfonds. Waardeoverdracht (het overhevelen van pensioen van de ene uitvoerder naar de andere) is echter alleen mogelijk als u nog een actief dienstverband heeft, en dus nog pensioen opbouwt bij het ontvangende pensioenfonds. Als dit niet het geval is, dan is waardeoverdracht niet mogelijk.

Als u ergens anders op dit moment pensioen opbouwt, dan is het nog wel mogelijk om waardeoverdracht te plegen. Echter is dit niet meer mogelijk nadat u de 65-jarige leeftijd bereikt heeft. Aangezien waardeoverdracht gemiddeld ergens tussen de 6 en 8 maanden duurt, denk ik niet dat u op dit moment nog al uw pensioenen bij elkaar kan voegen.

Met betrekking tot de uitruil:

Het is moeilijk om u te adviseren in uw keuze voor het wel of niet uitruilen van partnerpensioen/ouderdomspensioen, dit omdat het sterk afhangt van uw situatie.

Ik zal u proberen uit te leggen wat elke keuze precies inhoudt:

keuze 1 omzetten partnerpensioen in ouderdomspensioen

Hierbij wordt het door u opgebouwde partnerpensioen volledig of gedeeltelijk omgezet in een hoger ouderdomspensioen. U gaat vanaf uw 65-jarige leeftijd een hoger ouderdomspensioen per maand ontvangen. Als u echter komt te overlijden, zal uw echtgenote geen nabestaandenpensioen krijgen.

Nabestaandenpensioen is in de regel “minder waard” dan ouderdomspensioen, daarom zal de factor voor omzetting van nabestaandenpensioen naar ouderdomspensioen altijd minder dan 1 zijn. Een voorbeeld: voor elke 10 euro nabestaandenpensioen, krijgt u bijvoorbeeld 2 euro ouderdomspensioen.

keuze 2 omzettenouderdomspensioen in partnerpensioen

Hierbij wordt het opbouwde ouderdomspensioen, gedeeltelijk omgezet voor een extra nabestaandenpensioen. U gaat vanaf uw 65-jarige leeftijd een lager ouderdomspensioen krijgen, maar als u komt te overlijden zal uw echtgenote een hoger nabestaandenpensioen ontvangen. De omzettingsfactor is hoger dan 1, aangezien ouderdomspensioen meer waard is dan nabestaandenpensioen. Voorbeeld: 2 euro ouderdomspensioen levert 10 euro nabestaandenpensioen op.

keuze 3 geen omzetting

Hierbij verandert er niets aan de huidige situatie.

De keuze is volledig aan u.

Succes, en mocht u nog vragen hebben dan horen wij die graag!