afstorten stakingswinst

• Christel

Graag wil ik weten waar ik meer informatie kan vinden over de onderstaande vraag.

Er is een stakingswinst van € 75.000 echter is deze gebruikt voor een investering in het nieuwe bedrijf.

Nu adviseert de accountant om een lening aan te gaan voor de € 75.000 en vervolgens dit geld te storten in een lijfrente.

Naast de vrijstelling - waarde pensioen - premie lijfrente - stand oudedagsreserve, is dit nog wel zuiver?

Is deze constructie toegestaan, omdat het geld eerst een andere bestemming heeft gehad?

Alvast bedankt voor de informatie!

• E.Toes

Hallo Christel,

Ik ben geen fiscalist en kan hier dus weinig over zeggen. Lijkt mij echter dat het wel toegestaan is. Wellicht kan iemand anders op dit forum een beter antwoord geven..?

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Christel,

De situatie die je schetst is niet duidelijk waardoor er geen goed oordeel gegeven kan worden. Als de situatie is dat je de stakingswinst niet in de vorm van een stamrecht (verplichting van de nieuwe onderneming aan de oude ondernemer) hebt omgezet dan heb je twee keuzes. Of je rekent af met de belastingdienst (winst in box1) of je zet de stakingswinst om in een lijfrente. Er moet in beide gevallen wel geld zijn. In het eerste geval heb je dus ongeveer 37.500 euro nodig om aan belasting te betalen. In het tweede geval heb je 75.000 euro nodig om de lijfrente aan te kopen. Er moet wel gekeken worden of de stakingswinst binnen de vrijstelling valt. Bij het aankopen van de lijfrente adviseer ik je om goed de markt af te gaan en te kijken naar de mogelijkheden. Je adviseur kan daar bij helpen.

Ik weet niet of dit antwoord voldoende duidelijkheid geeft?

Met vriendelijke groet,

www.burozwiers.nl

Jan Zwiers.

• Potter

Beste Christel,

Dit is een zeer feitelijke kwestie, en helaas ontbreken de feiten. Onderstaand de algemene spelregels, voor zover hiervoor door Emile en Jan al niet besproken.

Je kan een stamrecht, de wet praat over een lijfrenterecht, bedingen bij de bedrijfsopvolger of een verzekeringsmaatschappij. Als je dat niet doet, wordt de stakingswinst belast in box 1. Daarbij geldt dan wel een eenmalige stakingsaftrek, maar box 1 kent de voor de rest ‘normale’ progressieve tarieven.

De verzekeraar zal cash willen, de bedrijfsopvolger zal wellicht genoegen nemen met de waarde van de overgenomen onderneming.

Let ook even op de termijnen: 1 april (heb ik niet verzonnen, maar wat grapjassen in Den Haag) is een heilige datum. Als het gaat om stakingswinst 2009, moet de lijfrente zijn bedongen (afgesproken) voor 1 april 2010. Bij een staking in het laatste kwartaal van 2009 wordt dat opgerekt tot 30 juni 2010.