wel of geen flexpensioen pggm als aanvulling op iva uitekring ?

• Ruby

ik heb sinds aug 2009 een iva uitkering, met een arbieds ongegeschiktheidspensioenuitkering van pesioenfonds oude werkgever …..is geen pggm.

1 maart 2010 word ik 60 en krij mn felxpensioen niet uitgekeerd omdat ik een iva uitekring heb.

van andere pensioenverzekeraars krijg ik wel een uitkering cq afkoop van rechten op 1 maart a.s.

pgg m beropet zich op het feit dat een iva als vervanger van slaris moet worden gezien …is dat juist ?

bvd /mvrgr

• E.Toes

Hallo Ruby,

Dit is waar. Dit wordt anticumulatie genoemd. Als u een volledig uitkering vanaf 65 jaar zou krijgen, tezamen met een volledig IVA uitkering, zou u beter af zijn dan deelnemers die niet arbeidsongeschikt zijn. Dit vindt de wetgever onredelijk en daarom wordt een pensioenuitkering gekort wanneer deze samenloopt met een Sociale Verzekeringen uitkering (Zoals WIA/IVA, WW, etc).

Volgens de pensioenregeling van PGGM gaat uw ouderdomspensioen pas in op uw 65-jarige leeftijd. Voor een flexpensioen diende u voor 1950 geboren te zijn… wat is het precies voor een soort uitkering die ingaat op uw 60-jarige leeftijd?

• bas

Beste meneer Toes,

Dan heb ik als dat mag ook nog een vraag tussendoor.

Bij onze werkgever krijgen de afgekeurde werknemers hun WAO uitkering bovenop hun pensioen uitkering.

Bij ons is de pensioenleeftijd nog 60 jaar ( ook voor de jongere werknemers uit deze regeling )

Dus als men met 60 met pensioen wil of gaat krijgen zij tot hun 65'e jaar de WAO uitkering er bovenop.( kan dit dan wel? )

gr

bas

• E.Toes

Hallo Bas,

Dat is helaas totaal afhankelijk van het soort pensioen dat uitkerend is. VUT-regelingen wordt bijvoorbeeld altijd gekort, dit heeft te maken met de manier van financieren. Een opgebouwd prepensioen, waar premie voor betaald is, kan in sommige gevallen weer niet gekort worden. Bij welk pensioenfonds is uw werkgever aangesloten? Wellicht kan ik de reden achterhalen via het betreffende pensioenreglement.

• bas

Ik vermoed dat ik al begrijp waar u op doelt.

Wij zijn verzekerd bij Aegon in een beschikbare premie regeling.

Dus deze keert een kapitaal uit waar pensioen van moet worden ingekocht.

In onze pensioenregeling dus op 60 jaar.En dan komt tot 65 jaar de Wao/Wia uitkering er bovenop.

Tijdens de diensttijd vult de werkgever het salaris tot 100% aan. En op je pensioendatum stopt het salaris en de aanvulling.

Maar krijgen de werknemers van het UWV de uitkering doorbetaald.

vriendelijke groet

• Louise

Ik ben afgelopen 14 maart 2010 60 jaar geworden, en per 1 maart j.l. krijg ik flexpensioen, deze word uitgekeerd omdat ik een WIA uitkering heb sinds 2006.

Word mijn flexpensioen afgetrokken van mijn WIA uitkering?

Ik hoop dat er iemand is die mij hier antwoord op kan geven.

Groet,

Louise.

• E.Toes

Hallo Louise,

Voorzichtig zeg ik *ja*. Dergelijke anticumulatie bepalingen zouden echter moeten zijn opgenomen in het betreffende pensioenreglement waar u onder valt. Het beste kunt u deze vraag dus stellen aan uw pensioenuitvoerder. U kunt ook een kopie van het pensioenreglement opvragen (of opzoeken op internet) en het zelf nalezen.

Succes!

• Lei

Ik zal eind 2013 volledige IVA krijgen. Ik ben dan 60 jaar.

Op dit moment ben ik nog werkzaam.

Op de UWV site onder “Welke inkomsten hebben invloed op mijn WIA-uitkering?” staat;

“Ontvangt u VUT of (pre)pensioen? En komt dat voort uit werk naast uw uitkering? Dan berekenen wij de uitkering met het inkomen dat u kreeg vóór het (pre)pensioen.

Komt uw VUT of (pre)pensioen niet voort uit werk naast uw uitkering? Dan heeft dat geen invloed op uw WIA-uitkering “.

Het UWV zegt, maar bevestigt dat niet schriftelijk, dat flex-pensioen uit mijn huidig werk niet voorkomt uit werk naast mijn uitkering en dus geen invloed heeft.

Mijn pensioenfonds trekt dit in twijfel en op het internet staat dat het flex-pensioen wel meegeteld wordt cq beschouwd wordt als inkomen uit werk naast mijn uitkering.

Wie weet hoe het echt zit?