Afkoop klein pensioen

  • w.b

    Goeden middag ,ik ga dec dit jaar met pensioen,heb ook nog een klein pensioen van €430,69 en nabestaande van €300,=.(staat al 35 jaar)geen verhoging meer.

    Het is net teveel voor afkoop( 01-01-2010 )€420,62 en in 2009 €417,62 verwacht in 2011 ook niet veel .

    Kan ik het met inruil voor nabestaande verkleinen, dan is het toch genoeg voor afkoop???

  • E.Toes

    Beste w.b.,

    Dit is helaas niet toegestaan. Onderstaand de bepaling uit de Pensioenwet (art. 61, lid 9)

    Indien de uitruil, bedoeld in het zevende lid, ertoe zou leiden dat het ouderdomspensioen op jaarbasis lager wordt dan het op grond van artikel 66 bepaalde bedrag wordt de in het achtste lid bedoelde verhouding tussen ouderdomspensioen en partnerpensioen zodanig aangepast dat het ouderdomspensioen op jaarbasis meer bedraagt dan het op grond van artikel 66 bepaalde bedrag.

    en u raad het waarschijnlijk al, hetgeen dat onder artikel 66 vermeld staat, is het bedrag voor het afkopen van een klein pensioen.

  • w.b

    Dank voor u antwoord E.Toes, ik heb contact gehad met de pensioen uitvoerder en dit was een hun antwoord op de vraag.

    Elk jaar wordt de grens van €420,62 verhoogd met de inflatie. Pensioenen die nu nog net niet afgekocht kunnen worden, mogen over enkele jaren misschien wel afgekocht worden,administratieve rompslomp staat niet meer in verhouding tot het uit te betalen pensioen.

  • N. v. N.

    Heb in 2008 + 2009 een klein pensioen opgebouwd. Ga per 1 juni 2010 met pensioen.

    Mijn pensioenfonds wil nu afkopen voor €1025 minder dan ex-werkgever totaal heeft ingelegd.

    Mag dat ??

    Je zou toch mogen verwachten dat na zo'n korte tijd je ongeveer de inleg terugkrijgt van het pensioenfonds !!

  • E.Toes

    De premie die betaald wordt gaat niet volledig naar het individuele pensioen. In de premiestelling worden ook administratiekosten, risico kosten, etc meegenomen.

    Wat er nu precies naar het pensioen gaat verschilt per fonds.

    Het is dus niet mogelijk om de ingelegde premie 1 op 1 te vergelijken met het afkoop bedrag.

  • de Keizer

    Ik ga mijn pensioen afkopen van € 200 per jaar.

    Hoeveel kan ik als afkoop verwachten?

  • de wit

    heb een pensioen383.85 wie kan mij vertelle wat de afkoop is

  • E.Toes

    Uw pensioenuitvoerder of de betreffende verzekeraar kan dit u vertellen. De factor is o.a. afhankelijk van uw leeftijd ten tijde van de afkoop. Als deze 65 jaar is, dan kunt u uitgaan van een factor er tussen de 11,0 - 14,0. Dit is wel erg sterk afhankelijk van de rente die gehanteerd wordt bij de bepaling van de afkoopfactor.

  • c.a.j.van roekel

    Ik heb bericht gekregen dat mijn pensioen van PMT wordt afgekocht.Zij betalen 9 jaren uit, dus tot mijn 74,e jaar . De gemiddelde leeftijd van mannen in Nederland is 78,4 jaar. Moet men daar dan niet van uit gaan?

  • Dr.B.F.Wormgoor

    Wat is de gemiddelde overlijdens-leeftijd van de Nederlandse vrouw ?