Uitkering na overlijden vader

• Fransen

Beste allemaal,

Zaterdag 2 weken terug is mijn vader op de eerste dag van de wintersport plotseling op 58 jarige leeftijd overleden.

Inmiddels zijn we alweer een stukje verder en zijn we bezig met de administratie en financiele dingen op een rijtje te krijgen.

Het blijkt allemaal lastiger dan we dachten.

Een tante van mij die had het er over dat ik misschien een uitkering zou krijgen. Volgens mij (na enig zoeken op internet) is dit niet zo, maar ik wil het toch voor

de zekerheid nog even vragen. (weet niet of ik op het goede forum zit, maar dat merk ik dan vanzelf wel)

Mijn vader is geboren op 31-12-1951

Mijn moeder is geboren op 12-02-1951

Ik heb 3 oudere zussen, werkend.

Ik zit op kamers in Delft, zit in mijn 2e jaar van het HBO en ben geboren op 12-10-1987.

Als ik het goed begrepen heb, gaat die uitkering gewoon tot je 18e. Maar omdat mijn tante er dus mee kwam dacht ik het toch nog even te vragen, misschien

dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Bart Fransen

• E.Toes

Hallo Bart,

Gecondoleerd met het verlies van je vader.

De uitkering waar je tante het over heeft is waarschijnlijk de (half-)wezenuitkering van de overheid, daarnaast kan het ook gaan over een wezenuitkering van het eventuele pensioenfonds waar je vader pensioen opbouwde (als daar sprake van is).

Voor de uitkering vanuit de overheid moet je jonger dan 18 jaar zijn, waarschijnlijk is daar dus geen recht meer te behalen. Voor de (eventuele) uitkering vanuit het pensioenfonds ben je daarentegen nog niet te oud! Verreweg de meeste fondsen hanteren 2 leeftijden voor het verkrijgen van een wezenpensioen:

uitkering TOT 18 jaar: in dit geval zijn er geen voorwaarden

uitkering TOT 27 of 30 jaar: in dit geval is meestal de voorwaarde dat de rechthebbende wees minstens 50% van de week aan een opleiding besteed (20 uur per week is doorgaans de harde factor).

Je geeft aan dat je op dit moment een HBO opleiding volgt, en kan er dus sprake zijn van een wezenpensioen vanuit een pensioenfonds.

Dit kan echter alleen als:

- Je vader ten tijde van zijn overlijden pensioen opbouwde

- Als je vader pensioen opbouwde, dan moet de betreffende regeling waaronder hij pensioen opbouwde voorzien in een wezenpensioen.

Wezen worden over het algemeen niet zelf aangeschreven door het pensioenfonds, maar zij moeten zich melden. Dit is geen onwil van het fonds, maar simpelweg onmacht omdat het fonds niet kan weten of een deelnemer kinderen heeft of niet.

Vraag is dus: Was je vader aangesloten bij een pensioenfonds via zijn werkgever?

• Fransen

Bedankt voor uw medeleven!

Mijn vader was dierenarts, en die hebben (als ik het goed begrepen heb) een eigen “dierenarten” pensioen. Deze is op het begin van zijn carriere ook voor 50% afgekocht, omdat mijn ouders

op dat moment gewoon het geld nodig hadden. (toen heel logisch, nu natuurlijk een ontzettende domper). Nu zat hij in een maatschap van 3 dierenarten en hadden ze 2 eigen praktijken, dus van een werkgever is geen sprake.

Hoe dat pensioen precies in elkaar zit weet ik niet, maar dat zal ik dan eens goed gaan bekijken. Dát hij een pensioen opbouwde was zeker, alleen of die regeling erbij zit…. geen idee. Ga ik uitzoeken.

In ieder geval heel erg bedankt voor uw antwoord!

Bart