wao en anw

• yvonne

Hallo ,mijn vraag is deze: Ik ben wao er voor 100% al 16jr ,onlangs is mijn man overleden en krijg ik een heel klein pieterpeuterig bedragje van de anw erbij omdat ze de volledige wao eraf trekken.Ik vind dit niet terecht omdat mijn Man zich kapot heeft gewerkt .was 57 jr .Wat gebeurt er met zijn AOW ? en ik heb al jaren een eigen uitkering als nederlands burger?individu ? hoezo dan weduwenuitkering? Waarvoor zou iemand dan werken om nabestaanden goed achter te laten?dit klopt toch niet? graag antwoord op deze, waar gaat zijn wao uitkering naartoe die hij opgebouwd heeft? dit staat buiten pensioen toch?

• E.Toes

Hallo Yvonne,

Volgens mij haalt u een aantal dingen door elkaar… ANW en AOW zijn sociale verzekeringen, deze worden niet opgebouwd, maar komen tot uitkering wanneer iemand de 65-jarige leeftijd bereikt. Of wanneer iemand komt te overlijden, dan is er onder voorwaarden een aanspraak op de Algemene Nabestaanden Wet.

Het doel van de AOW, WAO en de ANW is om een persoon of zijn of haar achterblijvende partner een uitkering te bieden zodat er toch een, weliswaar minimum, bestaansrecht kan worden opgebouwd. Er wordt dus geen aanspraak opgebouwd door iemand.

Ik begrijp uw vraag inzake de WAO uitkering van uw man niet goed… kunt u wellicht iets meer informatie geven?