verschil tussen werknemers

• Daniël

Beste Forumleden,

Ik zit met een vraag waarvan ik het antwoord niet geheel zeker ben. Volgens mij is het zo dat, indien in een bedrijf één iemand pensioen toegezegd heeft gekregen (en daadwerkelijk krijgt) dat dit dan per definitie ook voor alle andere werkenemers geldt.

Graag verneem ik of dit standpunt correct is.

• Potter

Beste Daniel (sorry, ik kon het umlautteken niet vinden),

Naar mijn mening niet.

De Pensioenwet stelt in artikel 7 lid 4:

Indien de werkgever niet heeft voldaan aan het eerste of tweede lid, wordt een werkgever geacht aan een werknemer een onherroepelijk aanbod tot het sluiten van een

pensioenovereenkomst gedaan te hebben, indien die werknemer behoort tot dezelfde groep van werknemers, aan wie de werkgever al een aanbod tot het sluiten van een

pensioenovereenkomst heeft gedaan.

1 werknemer is geen groep, eens? Dan werkt dit artikel dus niet, en is niet sprake van een ‘meezuigende werking’.

• Daniël

Beste Potter,

Bedankt voor je snelle reactie. Als ik jou dus goed begrijp dienen er meerdere werknemers een pensioen te krijgen alvorens de rest er ook aanspraak op kunnen maken.

In een specifiek voorbeeld: 20 werknemers, 4 met pensioen en de rest niet. Dit zou dus niet kunnen.

Tevens dient zich dan de volgende vraag aan. Tot hoever terug kan de aanspraak op pensioen gaan. In hetzelfde geval is een werknemer al 12 jaar in dienst zonder pensioen.

MVG

Daniël

• E.Toes

Volgens mij stelt de PW dat wanneer een werknemer een pensioen aangeboden krijgt, dit pensioen aanbod ook gedaan moet worden aan werknemers die onder dezelfde groep vallen. Beste voorbeeld lijkt mij dat een directeur en een “reguliere” werknemer, niet onder dezelfde groep vallen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor werknemers in de buitendienst, en werknemers in de binnendienst.. dit is ook een aparte groep, en dus kan het zo zijn dat de werknemers in de buitendienst wel een pensioenregeling hebben en de andere niet.

Zolang er sprake is van een objectief onderscheid, mag dit verschil gemaakt worden.

Lijkt mij dat wanneer er pensioen wordt aangeboden aan 1 werknemer, dit pensioen aangeboden moet worden aan alle werknemers in dezelfde groep.

wanneer het pensioen wordt aangeboden (dus ook met terugwerkende kracht), moet afgesproken worden tussen de werkgever en de verzekeraar/het fonds. Tot hoever dit terug mag gaan weet ik eerlijk gezegd niet…

• Potter

Beste Daniel,

Zoals Toes al terecht aangeeft, kun je als bedrijf verschillende pensioenregelingen hebben voor verschillende groepen personeel. Veel grote bedrijven hanteren bijvoorbeeld een verschil op basis van salarisschalen (tot salarisschaal 5 middelloon, daarboven beschikbare premie o.i.d.). Dat mag. Ook mag je als werkgever bepaalde groepen uitsluiten, of een regeling instelen voor maar 1 groep personeelsleden. Bijvoorbeeld: wel een pensioenregeling voor administratieve krachten, maar niet voor de rest zoals verkopers en productiepersoneel. Als werkgever ben je daar vrij in.

Maar: als er geen duidelijk te onderscheiden groep is, of het gaat om een werknemer die binnen de definitie van een groep valt, dan wordt de regeling geacht te gelden voor die werknemer. Enige uitzondering is een expliciete afspraak in de arbeidsovereenkomst (een negatief pensioenaanbod, oftwel een clausule als: wij hebben een pensioenregeling, maar die geldt niet voor u). Om dit te bekrachtigen wordt dan (zeker door de pensioenuitvoerder!) een afstandsverklaring gevraagd.

Als een werknemer er na vele jaren pas achter komt dat hij/zij deelnemer zou kunnen zijn in een pensioenregeling, kan dit worden geclaimd met terugwerkende kracht tot begin van het dienstverband. Daar kunnen wel wettelijke beperkingen gelden, omdat het uitsluiten van een werknemer of bepaalde werknemers vaak gebaseerd is op een of andere vorm van ongelijke behandeling. In de meest ruime vorm geldt de zgn. Barber-doctrine. Zonder op alle details in te gaan, betekent dit terugwerkende kracht maximaal tot 17 mei 1990. Die datum vindt u nergens terug in wetteksten, maar is gebaseerd op een uitspraak van de Europese rechter en het Verdrag van Maastricht inzake omzetting van de EEG naar de EU.

Op basis van onze nationale regels, ligt het er aan waarom iemand is uitgesloten van deelname. Een integraal verbod is er sinds 1 januari 2007 (invoering Pensioenwet). Daarvoor was het een kwestie van de diverse vormen van gelijke behandelingswetgeving en art. 2 lid 2 Pensioen- en Spaarfondsenwet. Het voert te ver om alle vormen hier op te noemen, maar ik hoop dat u begrijpt dat een claim met terugwerkende kracht vaak voor 100% succesvol kan zijn.

Mocht u zo'n claim willen indienen (ik neem aan dat de vraag uw eigen situatie betreft), dan is gelijk hebben en krijgen nog een wereld van verschil. Claims richting een werkgever leiden vaak tot een andere baan. Zeker als het hard wordt gespeeld. Soms is overleg, waarbij u zeker beslagen ten ijs moet komen, een betere optie.

Succes er mee.

• Peter Jung

Hallo heer Potter (neem ik aan),

Je stelt dat grote bedrijven een groep kunnen omschrijven op basis van salarisschaal.

Dus zoals je aangeeft tot salarisschaal 5 middelloon, daarna beschikbare premie.

Dat vind ik een vorm van discriminatie of moet ik dat anders zien.

Bijv: Iedereen tot salarisschaal 5 middelloon en een aanvullende pensioenregeling voor werknemers

met een hogere salarisschaal op basis van beschikbare premie.

Metvrgrt,

Peter