Oproep Boon van Loon Waarde WP hoger dan OP

• Peter Jung

Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die gescheiden zijn tussen november 1981 en mei 1995 en

waarvan één van beide ex-partners een Boon van Loon berekening bij een verzekeraar aangevraagd

heeft of ontvangen heeft, waarin vermeld staat dat de contante waarde van

het nabestaandenpensioen gelijk of nagenoeg gelijk of hoger is dan het ouderdomspensioen zodat

geen verrekening volgens het Boon van Loon arrest plaats vindt of kon plaatsvinden.

Veelal heeft de verzekeraar de oorzaak niet vermeld.

Het zou kunnen dat de door de verzekeraar gemaakte berekening niet juist is.

U kunt mij bereiken via info@pensioenscheiden.nl

Ik hoor graag van u.

• Potter

Beste Peter,

Moeilijk om me daar iets bij voor te stellen. Een 30 jaar jongere vrouw misschien?

• Peter Jung

Wat denk je van nabestaandenpensioen wel afgefinancierd, maar

het ouderdomspensioen niet?

• Potter

Beste Peter,

Dan heb je het over de situatie tot 1 augustus 1987? Volgens mij krijg je bij ontslag vanaf die datum minimaal evenredige rechten mee. Alle echtscheidingsberekeningen die ik zie, gaan uit van (fictief) ontslag op de scheidingsdatum/datum inschrijving. Als er bij ontslag/scheiding een achterstand in financiering was, mocht de werkgever tot 2000 die achterstand inlopen tot de pensioendatum. Maar de achterstand in financiering tast de rechten niet aan. Die redenering kun je ook toepassing ingeval van echtscheiding.

En ja, dan is het even fout gegaan. Tijd om wat te herstellen lijkt me. Daar komen niet meer pensioenrechten door, maar de verdeling tussen de exen wordt wel anders.

• Peter Jung

Heer Potter,

En daar zit het 'em nou net in.

Het ondernemingspensioenfonds zal het niet uitmaken of er links of rechts

uitgekeerd wordt. Het wordt er niet slechter en niet beter op voor ze.

Er is echter nog een keerzijde.

De deelnemer is er indertijd vanuit gegaan dat het pensioenfonds een correcte

opgave aan zijn ex verstrekt heeft.

De deelnemer kan het pensioenfonds hierop aanspreken, met alle gevolgen

van dien.

Peter

• Peter Jung

Hallo heet Potter,

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat indien achterstand in financiering aanwezig

was werkgevers zelfs de mogelijkheid hadden om de achterstand tot

1 januari 2010 in te lopen in plaats van de door jouw genoemde datum 1 januari 2000.

Ik probeer de datum van 1 augustus 1987 echter hard te maken.

Kan je aangeven waar ik deze informatie kan vinden?

Met vriendelijke groet,

Peter