maximaal pensioen

• George

Op de sites van belastingdienst en pensioenkijker lees ik dat het pensioen incl AOW maximaal 100% van je laatste salaris mag zijn.

Ik heb in diverse banen pensioen opgebouwd. Ik ben 63 en heb nu een part time baan voor 3 dagen per week. Dat betekent dat ik de laaste jaren voor mijn pensioen een bescheiden salaris heb en dat het straks uit te keren pensioen mogelijk hoger is dan dit salaris voor 3 dagen/week.

Weet iemand hoe bepaald wordt of je boven die 100% komt?

En wat gebeurt er als je boven die 100% komt?

Ben benieuwd,

George

• E.Toes

Hallo George,

Een fiscaal bovenmatig pensioen komt (helaas) weinig meer voor. Voor de bepaling of iemand meer verdient dan 100% van zijn laatste salaris wordt altijd een referteperiode aangehouden. Een referteperiode is een periode waarover de meting plaatsvindt. De wet stelt geen standaard referteperiode, er kan dus een periode van bijvoorbeeld 5 jaar of 1 jaar worden aangehouden. Het beste is om bij uw huidige pensioenfonds op te vragen hoe zij omgaan met de bepaling van een fiscaal bovenmatig pensioen.

Als er sprake is van een fiscaal bovenmatig pensioen, wordt het bovenmatige gedeelte afgekocht. Oftewel; als u een aanspraak van 10.000 euro heeft, en hiervan is 2000 euro fiscaal bovenmatig, dan wordt de contante waarde van de 2000 euro bepaald en wordt dit met een bedrag ineens aan u uitgekeerd. Over deze betaling wordt echter wel 52% belasting geheven.

• Peter Jung

Neem toch aan dat voor het bepalen van het maximaal fiscaal wettelijke pensioen rekening gehouden wordt met de gehele diensttijd. Het kan m.i. niet zo zijn dat alleen gekeken wordt naar de laatste periode.

Om het maximaal fiscaal wettelijke pensioen te bepalen zullen alle dienstverbanden bij elkaar opgeteld worden en uitgedrukt worden in een gemiddeld parttime percentage.

En zeker als de waarde van de andere dienstverbanden ingebracht wordt.

Als alleen gekeken wordt naar het laatste dienstverband kan mi het pensioen niet zo snel bovenmatig worden.

Peter

• Potter

De staatssecretaris van financiën is daar in een aanschrijving uit 2008 op ingegaan (8 september 2008, nr. CPP2008/1727M, Stcrt. nr. 183).

In onderdeel 3.5 staat het volgende.

Bij een vermindering van de omvang van het dienstverband zal het totaal van de opgebouwde pensioenaanspraken in veel gevallen hoger zijn dan de fiscaal maximale pensioenaanspraak. Dit is alleen anders in de situatie, bedoeld in artikel 10a, vierde lid, van het UBLB, wanneer de vermindering van werktijd plaatsvindt binnen 10 jaar voor de pensioendatum.

Als de overschrijding van de fiscaal maximale pensioenaanspraak alleen het gevolg is van het werken in deeltijd en gedurende de loopbaan de pensioenopbouw steeds fiscaal aanvaardbaar is geweest, is deze uitkomst naar mijn oordeel niet gewenst en onredelijk. Hierom keur ik op grond van artikel 63 van de AWR het volgende goed.

Goedkeuring

Ik keur voor de toetsing aan de zogenoemde 100%-grens goed dat in deze situaties het pensioengevend loon op de pensioendatum door middel van een gewogen deeltijdfactor wordt herrekend naar een hoger aanvaardbaar pensioengevend loon. Het product van de gewogen deeltijdfactor en het naar een voltijdsalaris herrekende pensioengevend loon op de pensioendatum is dan het pensioengevend loon voor de toetsing van de hoogte van de fiscaal maximaal aanvaardbare pensioenaanspraken.

Voorbeeld

Een werknemer werkt eerst 20 jaar voor 100%, vervolgens 5 jaar voor 70% en de laatste 15 jaar voor 50%. Het feitelijk pensioengevend loon op basis van 50% bedraagt op de pensioendatum € 25.000.

Uitwerking:

De gewogen deeltijdfactor bedraagt:

(20/40 × 100%) + (5/40 × 70%) + (15/40 × 50%) = 50% + 8,75% + 18,75% = 77,50%

Het voltijd pensioengevend loon op de pensioendatum zou 100%/50% × € 25.000 = € 50.000 bedragen. Het pensioengevend loon voor de 100%-toets van art. 18a, zevende lid, van de Wet LB, bedraagt dan: 77,50% × € 50.000 = € 38.750.

• Eric

Ik heb in het verleden (12 jaar geleden) een baan gehad met een aanzienlijk hoger salaris dan nu.

Ik heb destijds ook een kapitaalverzekering gesloten om een pensioengat te dichten.

Tezamen gaan pensioen plus lijfrente-uitkeringen meer dan 100% van mijn laatstgenoten salaris bedragen.

Is hierdoor sprake van een fiscaal bovenmatig pensioen?