Wat kan je werkgever regelen , om er eerder uit te stappen

• koekoek

Ik ben 60 jaar / werkte tot half 2009 nog 36 uur daarna 32 uur aangevuld met flexpensioen.

Door omstsndigheden heeft mijn baas najaar 2009 voorgesteld eerder te stoppen met werken.

Dit voorstel ben ik niet op ingegaan

Wat voor regelingen zijn er , om werknemers eerder met pensioen te laten gaan , buiten het reguliere.

Dirk

• E.Toes

Hallo Dirk,

Wat bedoelt u precies met “regelingen om werknemers eerder met pensioen te laten gaan..”? Bedoelt u dit vanuit uw perspectief of vanuit het perspectief van de werkgever?

Ik neem aan vanuit uw perspectief.

Er zijn een aantal opties;

- De jaren tot aan 65 overbruggen met een levensloopuitkering.

Hiervoor moet u echter wel al enkele jaren gespaard hebben, als dit niet het geval is dan valt deze optie af.

- De werkgever kan een direct ingaand overbruggingspensioen afsluiten bij een verzekeraar. Dit wordt ook wel een stamrecht uitkering genoemd. Dit kost de werkgever echter wel (heel) veel geld.

- Als het slechts een voorstel van uw werkgever betreft (en geen eis) dan kunt u dus ook gewoon doorgaan met werken totdat u er klaar voor bent om volledig met pensioen te gaan(?).

- Als bovenstaande niet het geval is, dan zou u een afvloeiingsregeling kunnen eisen. Waarbij bijvoorbeeld het verlies aan pensioen gecompenseerd wordt door uw werkgever. (LET OP: dit kan consequenties hebben voor eventuele voorwaardelijke rechten die u heeft bij PGGM! laat u dus goed informeren hierover!)

Heeft u overigens een goed beeld bij wat het financieel betekend als u eerder stopt met werken? Met de komst van VPL (wet die o.a. VUT en prepensioen regelingen aan banden legt) is het namelijk mogelijk om flexibel met ouderdomspensioen te gaan. Wellicht kunt u dusdanig flexibiliseren dat de financiele gevolgen best meevallen.

Kort gezegd: Als u uitdienst moet van uw werkgever, laat u dan goed informeren door PGGM over de gevolgen voor uw pensioen!