verevening pensioen omzetten naar algehele conversie

• Jeroen

Is het nu nog mogelijk om verevend pensioenkapitaal om te zetten naar algehele conversie?

In 2002 is het pensioenkapitaal na echtscheiding dmv een convenant “verevend”.

Volgende maand word ik 65 en na vorige week inzicht te hebben verkregen van de verzekeringsmaatschappij

van de uit te keren bedragen willen mijn ex en ik het pensioen-kapitaal alsnog overzetten naar een algehele conversie.

Is dit juridisch op dit moment nog mogelijk??

• E.Toes

Hallo Jeroen,

Kort gezegd: Nee dit is niet meer mogelijk.

Als er besloten wordt tot conversie diende dit ten tijde van het opstellen van het echtscheidingsconvenant specifiek vermeld te worden. Als dit niet gebeurt is, dan is het niet toegestaan om tot conversie van de verevende pensioenaanspraken over te gaan. Dit is een wettelijke bepaling die u terug kunt vinden in de Wet Verevening Pensioenrechten bij Echtscheiding. Voor het gemak heb ik het betreffende artikel (art,5 lid 1) onderstaand bijgevoegd:

Artikel 5

1. Bij huwelijkse voorwaarden of bij een bij geschrift gesloten overeenkomst met het oog op de scheiding kunnen de echtgenoten in geval van echtscheiding dan wel beëindiging van het geregistreerd partnerschap anders dan door de dood of vermissing overeenkomen, dat artikel 2, tweede tot en met zesde lid, buiten toepassing blijft en dat de echtgenoot die anders een recht op uitbetaling van pensioen zou hebben verkregen in de plaats van dat recht en zijn aanspraak op partnerpensioen jegens het uitvoeringsorgaan een eigen recht op pensioen verkrijgt. De overeenkomst is slechts geldig indien aan de overeenkomst een verklaring van het betrokken uitvoeringsorgaan is gehecht dat het instemt met bedoelde omzetting.

• Peter Jung

M.i. kan dit artikel op vele manieren opgevat worden. Ik vind niet dat wanneer

eenmaal verevend is, de verevening niet meer gewijzigd zou kunnen worden.

Het is des verzekeraars om aan te geven of ze hier wel of niet hun medewerking

aan willen verlenen. En ik kan me voorstellen dat hier een prijskaartje aan hangt,

als de verzekeraar hiermee akkoord gaat.

Ze mogen weigeren. Dus vragen aan de verzekeraar of ze hier alsnog hun

medewerking aan willen verlenen.

• Jeroen

Dank voor de reacties.

Had intussen ook aan de verzekeraar gevraagd of ze hier aan willen meewerken. Uiteindelijk antwoord van hun

juridische afdeling is NEEN.

Het vervelende is dat ik/wij EN zowel in 2002 door de advocaat EN in 2007 door de verzekeraar niet juist zijn voorgelicht

waardoor wij nu uitkomen op lagere maandbedragen dan op gerekend…………

Daar deze verzekeraar pas 2!! weken voor de pensioensingangdatum afkomt met een opgave frustreert me nu enorm.

Had hiervoor net nog een andere TIJDELIJKE lijfrente aangekocht op basis van verondersteld maandbedrag van het nu betreffende pensioen. Als ik geweten had dat dit zo laag zou zijn had ik de looptijd ingekort van de TIJDELIJKE Lijfrente en zo op een totaal hoger maandbedrag gekomen……………

Nu moet ik meteen al onverwacht bezuinigen………………..

Bezin me nog op verdere actie………………..wellicht via rechtsbijstandsverzekering.

• Peter Jung

Waarom lagere bedragen? Beleggingspolis?

Op wat voor manier zijn jullie voorgelicht?

• Jeroen

Beste Peter,

Er komt een pensioenkapitaal vrij waarvoor ik/wij een pensioen moeten aankopen.

Dit kapitaal wordt gedeeld. Echter hebben wij er nooit rekening mee gehouden dat

er van dit kapitaal eerst ruim 25 % afgetrokken wordt en beschikbaar moet blijven bij de verzekeringsmaatschappij

ivm het bijzonder nabestaandenpensioen…..

Bij expliciete navraag in 2007 of er op deze polis een nabestaandenpensioen rust is uitdrukkelijk neen geantwoord…….

(heb ik nog een bewijs van). Als je dus een pensioen aankoopt met een lager kapitaal krijg je uiteraard minder per maand………… Het wrange is nu dat als een van ons mocht overlijden de ander beter af is……… De vrouw in dit geval

krijgt dan een nabestaandenpensioen dat hoger is dan haar ouderdomspensioen en andersom krijg dan haar ouderdomspensioen er weer bij……

Beleggingspolis???? Ik had ook nog een vrijkomend lijfrentekapitaal waar ik intussen een tijdelijke lijfrente voor heb aangekocht maar dus op foutieve aanname…………………

Ik ga wellicht proberen om alsnog de looptijd dan maar in te korten om zo op een wat hoger maandbedrag te komen…..

• Peter Jung

Jeroen,

Als je bewijs hebt, dat het nabestaandenpensioen geen deel uitmaakt van het kapitaal, zou ik dat de

verzekeraar onder de neus wrijven.

Op basis daarvan zou ik alsnog algehele (dus geen wettelijke) conversie afdwingen.

M.i. kan het convenant op dat punt gewooon herroepen worden, door hier een aanvulling op te maken dat

betrokken passages met goedvinden van de ex-partner gewijzigd worden. Bij het opmaken van het convenant mocht je ervan uitgaan dat de verzekeraar de juiste info vertstrekt heeft. Nu de info van de verzekeraar niet juist is geweest mag je op basis van deze onjuiste informatie mi het convenant aanpassen.

Peter