Hallo,
Om maar direct met de deur in huis te vallen. Ouderdomspensioen van de man moet nog verdeeld worden, een zogeheten nadere verdeling. Echtscheiding dateert uit 1991. Boon/Van Loon-arrest is van toepassing.
De man is in 1997 met pensioen gegaan en ontvangt sindsdien ook het gedeelte van het ouderdomspensioen waarop de vrouw aanspraak maakt. De vrouw heeft ter zake alleen een nabestaandenpensioen dat zij pas ontvangt na overlijden van de man. De vrouw heeft geen eigen pensioen opgebouwd.
De vrouw kan een nadere verdeling vorderen en de rechter vragen ineens te mogen verrekenen of om omrekening in een periodieke uitkering.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk of de contante waarde van zowel het ouderdomspensioen als het nabestaandenpensioen aan verandering (actualisering of indexering) onderhevig is? Bestaat er zoiets als een actuariele contante waarde van de pensioenrechten? Een verdeling in 2010 op basis van de contante waarde van de pensioenrechten uit 1991 lijkt gelet op de inflatie, rente etc. zo onrechtvaardig.
Daarnaast vraag ik me af hoe het zit het met de pernsioenuitkeringen vanaf 1997. Kan de vrouw daarop nog aanspraak maken? Zijn de pensioenuitkeringen in of buiten de nog onverdeelde gemeenschap gevallen? En ingeval ze erbuiten zijn gevallen, is de aanspraak daarop dan aan verjaring onderhevig?
Help!
Met vriendelijke groet,
Ab