keuze pensioen

• jann

Geachte Lezers,

Binnenkort hoop ik 65 jaar te worden, en met pensioen te gaan.Ben nu druk bezig met allerlei formulieren voor zowel de SVB, als mijn pensioenuitvoerder de PGGM. ter aanvulling mijn partner is 9 jaar jonger dan mij, en hiervoor zal ik deels een toeslag ontvangen, daar zij part-time werkt. Dezaken met het SVB heb ik bijna rond.

Maar nu het PGGM, ik heb aan Ouderdoms pensioen ongeveer € 25.500 Bruto opgebouwd. Een deel hiervan, ongeveer € 1000 heb ik geruild voor een vollediger Partner pensioen.

Blijft over ongeveer € 24.500 Bruto. Nu heeft het PGGM ook een regeling dat je de eerste 10 jaar wat meer Ouderdomspensioen kunt krijgen, en de rest van het leven ( uiteraard) wat minder.

In mijn geval gaat het er dan zo uitzien:

Ouderdomspensioen vanaf 65 tot 75 jaar Bruto per jaar Bruto per maand

Ouderdomspensioen € 27.300,00 € 2.106,48

AOW € 9.282,00 € 732,84

Totaal Bruto € 36,582,00 € 2.839,32

Netto per maand € 2.249,00****

**** Dit is dan zonder de toeslag die ik nog deels krijg voor mijn jongere partner.

Vanaf 75 jaar tot mijn overlijden Bruto per jaar Bruto per maand

Ouderdomspensioen € 20.509,89 € 1.582,55

AOW € 9.282,00 € 732,84

Totaal Bruto € 29.791,89 € 2.315,39

Netto per maand € 1.892,00****

Is dit een goede keus, of zitten hier ook weer veel haken en ogen aan. M.a.w is dit voordelig voor mij of niet, ook fiscaal gezien. Bij bovenstaande bedragen heb ik geen enkele notie waar de loonheffingkorting b.v. is toegepast. Heb horen zeggen dat dit gedaan moet worden bij de grootste “geldstroom”, dit zou dan het PGGM moeten zijn.

Voor de duidelijkheid, of alle jaren € 24.500, de eerste 10 jaar € 27.300, en dan de rest van mijn leven € 20.509,89. Wil graag horen wat zoal de nadelen/voordelen kunnen zijn,

vr.gr. en dank voor antwoorden en moeite jann

• alberts

Een reden om voor de eerste jaren een hoger pensioen te kiezen, zou kunnen zijn als u bijvoorbeeld in die periode nog een hypotheek moet afbetalen. Hoe het fiscaal gezien precies werkt, kunt u een beeld van krijgen door de bedragen in het aangifteprogramma van de belastingdienst in te vullen.

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Jann,

Het belangrijkste is dat je moet kijken naar je gewenste inkomenssituatie nu en bijvoorbeeld over 10 jaar. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de hulpmiddelen op www.nibud.nl.

De uitkeringen zullen tevens geïndexeerd (indien van toepassing) zijn en je zou ook moeten kijken naar het nabestaandenpensioen. Is dat wel voldoende indien je eerder komt te overlijden. Ik zou eventueel overleggen met je financieel adviseur/bank om een inkomens/vermogensplaatje te maken voor de komende 20 jaar.

Eeen overweging alleen op fiscale gronden zou een te eenzijdige benadering zijn.