Pensioen overleden ouders

• Maria

Toevallig (nu de hele pensioenleeftijd ter discussie staat), kwam het ter sprake dat mijn vader nooit pensioen heeft ontvangen voor mijn moeder die helaas op 45 jarige leeftijd is overleden. Zij was wel een jaar of 15 werkzaam geweest bij 2 bedrijven met een pensioenfonds.

Toen bestond de NAW nog niet, dus ook voor ons kinderen (toen nog minderjarig) heeft hij nooit iets ontvangen.

Mijn vader is helaas ook jong overleden, 14 jaar na mijn moeder. Hij heeft in die tijd dus nooit pensioen ontvangen.

Misschien een stomme vraag, maar had hij daar wel recht op, of was de wet in die tijd anders (we hebben het over de jaren 82-96).

Bij voorbaat dank voor het antwoord. Ik heb gegoogled, maar deze situatie is niet zo algemeen.

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Maria,

Dat hangt af van het pensioenfonds en het reglement van destijds. Contact opnemen met het pensioenfonds zal wellicht helderheid geven.

• alberts

In veel regelingen bouwden gehuwde vrouwen vroeger geen pensioen op. Wellicht was dat bij de bedrijven waar uw moeder werkte ook het geval.