pensioen bij einde partnerschap

• Bertram

Geachte deskundigen,

Na bijna 10 jaar geregistreerd partnerschap willen mijn partner en ik scheiden. Mijn partner heeft, net als ik, een pensioenregeling. De mijne zit bij een pensioenfonds, dat van hem in een holding BV. Dat moeten we nu gaan verdelen.

Volgens mijn pensioenoverzicht 2009 heb ik afgerond 4.300 euro pensioen opgebouwd, en een partnerpensioen van 3.200 euro. Mijn partner heeft eind 2008 een pensioen opgebouwd van 23.500 euro en 16.450 euro partnerpensioen (er zijn bij hem nog geen cijfers voor 2009). In zijn BV is een pensioenreserve van 170.000 euro.

De boekhouder heeft nu een berekening gemaakt, en ik vraag me af of dit klopt.

Het verschil in pensioen is 19.200. Ik zou hiervan de helft krijgen, dat is dus 9.600. Ik krijg dus 9600 ./. 23500 = afgerond 40% van 170.000 euro, oftewel 69.500 euro. Dit geld zou in een BV moeten, maar het is er niet. De schuld hiervoor moet uiterlijk in 2029 (dan ben ik 65) zijn afgelost.

Ik vraag me af of dit verhaal klopt. Zelf zou ik liever die 69.500 in het pensioenfonds hebben. Is dat ook mogelijk? En klopt die berekening? Met al die bedragen duizelt me het een beetje.

Kortom: wie kan me op weg helpen?

Alvast bedankt,

Bertram

• Peter Jung

Hallo Bertram,

Het is wat lastig om te reageren op deze vraag.

Er zijn wat meer faktoren nodig, dan alleen die die je aangedragen hebt.

Als er sprake is van een geregistreerd partnerschap, valt in ieder geval het

partnerpensioen al buiten de boedelscheiding. De reserve voor het partnerpensioen

zou dus eerst uit de totale reserve gefilterd moeten worden.

Neem aan dat het risico voortvoeiend uit dit partnerpensioen elders is ondergebracht.

Er kan ook sprake zijn van een ‘voorhuwellijkse’ periode. Als daar sprake van is dient

ook deze reserve uit de totale reserve gehaald te worden.

E.e.a. is ook sterk afhankelijk van jullie leeftijd op het moment van beeindiging.

Heb dus ook jullie beider geboortedata nodig.

Kan me voorstellen dat deze informatie te prive is. Als dat zo is, kan je me ook

bereiken via onderstaande website.

Ik wil wel een poging wagen, maar heb dan toch wat meer gegevens nodig,

dan je nu aangedragen hebt.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Bertram

Beste Peter,

Sorry voor de trage reactie, maar ik moest een aantal dingen opvragen. Ik heb er geen problemen mee gegevens te verstrekken. Zo heeft iemand anders er misschien ook nog wat aan. Ik zal wel niet de eerste of laatste zijn die in deze situatie belandt.

Er is geen verzekering gesloten voor partnerpensioen, maar er staat wel een reserve voor partnerpensioen als Hans na 65 jaar komt te overlijden.

Eind 2009 is zijn opgebouwde pensioen 24840 euro, het partnerpensioen is daar 70% van.

Ik ben geboren op 8 september 1964, en Hans op 23 oktober 1955. De pensioenreserve is 174160 euro. Daarin zit 31198 voor partnerpensioen.

Hans is met de BV begonnen in 1993, maar toen woonden we al samen. Ik weet niet of dat laatste belangrijk is. Hij heeft nog een stukje pensioen van voor die tijd, maar dat moet hij nog uitzoeken.

Ik heb maar een pensioen, maar dat bestaat uit twee stukken. Een deel is door overdracht in 1998 van Aegon naar mijn pensioenfonds gegaan. Ik heb daar geen stukken meer van (ik kan het misschien wel vragen aan PGGM of zij dat weten).

Alvast bedankt voor je reactie,

Bertram