Tijdens ons huwelijk heeft mijn ex-man een lijfrente polis afgesloten. Deze loopt nu bij ASR verzekeringen en heet een VIP polis. Deze is op basis van beleggingen geplaatst. In de polis zit een bedrag en hier wordt al enige tijd geen bedrag bijgestort.
Na onze scheiding moet deze worden gesplitst. De helft van de waarde van de polis is ongeveer 4.500 euro. Ik krijg nu van hen 2 offertes toegestuurd waaruit ik kan kiezen een Beleggingsverzekering en een Garantieverzekering.
In beide gevallen wordt er over de looptijd van 28 jaar (tot ik 65 ben) tussen de 2200 en 4500 euro kosten in rekening gebracht wat het eindkapitaal natuurlijk ernstig verlaagd. Ik heb zelf uitgerekend dat als ik dit bedrag op een spaarrekening zet tegen 4% rente ik over 28 jaar ruim 13.000 euro heb. Voor beide verzekeringen heb ik daar al minimaal het historisch rendement voor nodig (met alle gouden jaren die daarbij zaten) en de kans dat ik dat haal is dus zeer klein.
Ik heb bij mijn tussenpersoon aangegeven dat ik geen van beide polissen wil maar het geld gewoon op mijn spaar rekening wil zetten maar schijnbaar is dat niet mogelijk.
Ben ik nu verplicht om tussen deze 2 vreselijk dure verzekeringen te kiezen of bestaat er nog een andere mogelijkheid om de helft van de polis te plaatsen?