Ons bedrijf heeft het voornemen om per 30 juni a.s. uit de CAO (Metaal en Techniek) te stappen wat vrijwel 100% gaat lukken met het akkoord van de vakbond. Reden daarvoor is om kosten te besparen.
Nu heeft de werkgever samen met de OR een “onafhankelijke” partij (tussenpersoon) laten onderzoeken hoe er een eigen pensioenregeling gemaakt kan worden. Volgende week komt het bedrijf, wat ons deze regeling wil verkopen, een bijeenkomst geven om een praatje te houden waarom we voor hun product moeten kiezen en om vragen vanuit onze kant te beantwoorden.
En nu heb ik aan u / jullie de volgende vragen:
1. Kan zo'n regeling beter uitvallen voor het personeel dan een bedrijfspensioen (nu betaalt de werkgever 50% en de werknemer 50%). Lijkt mij niet als de werkgever kosten wil besparen
2. Zo ja , hoe kunnen wij dat dan controleren
3. Is het personeel verplicht gezamelijk aan zo'n eigen regeling mee te doen
4. Zo nee , kan er dan op individuele basis een regeling worden gevraagd / gezocht (ieder personeelslid zoekt wat anders)
5. Kan de werkgever besluiten indien men (een aantal personeelsleden) niet mee wilt doen aan de collectieve pensioenregeling je ook uit te sluiten van een werkgeversbijdrage
6. Is de verkopende partij tijdens dit gesprek verplicht aan te geven wat de kosten zijn van zo'n polis (wat wordt er dus netto belegd ? )
7. Heeft de OR een beslissende rol in de besprekingen voor een eigen collectieve regeling. Onze OR is niet kundig wat ons betreft.
Op dit moment schieten me even geen vragen meer te binnen maar waar moeten wij nog meer op letten en belangrijker nog : VRAGEN
Alle opmerkingen en suggesties zijn welkom. We willen beslagen ten ijs komen. Gaarne spoedige reacties i.v.m. de bijeenkomst volgende week.
Alvast bedankt.