Uit het bedrijfspensioen , in een individuele pensioenregeling

• HELP !!!

Ons bedrijf heeft het voornemen om per 30 juni a.s. uit de CAO (Metaal en Techniek) te stappen wat vrijwel 100% gaat lukken met het akkoord van de vakbond. Reden daarvoor is om kosten te besparen.

Nu heeft de werkgever samen met de OR een “onafhankelijke” partij (tussenpersoon) laten onderzoeken hoe er een eigen pensioenregeling gemaakt kan worden. Volgende week komt het bedrijf, wat ons deze regeling wil verkopen, een bijeenkomst geven om een praatje te houden waarom we voor hun product moeten kiezen en om vragen vanuit onze kant te beantwoorden.

En nu heb ik aan u / jullie de volgende vragen:

1. Kan zo'n regeling beter uitvallen voor het personeel dan een bedrijfspensioen (nu betaalt de werkgever 50% en de werknemer 50%). Lijkt mij niet als de werkgever kosten wil besparen

2. Zo ja , hoe kunnen wij dat dan controleren

3. Is het personeel verplicht gezamelijk aan zo'n eigen regeling mee te doen

4. Zo nee , kan er dan op individuele basis een regeling worden gevraagd / gezocht (ieder personeelslid zoekt wat anders)

5. Kan de werkgever besluiten indien men (een aantal personeelsleden) niet mee wilt doen aan de collectieve pensioenregeling je ook uit te sluiten van een werkgeversbijdrage

6. Is de verkopende partij tijdens dit gesprek verplicht aan te geven wat de kosten zijn van zo'n polis (wat wordt er dus netto belegd ? )

7. Heeft de OR een beslissende rol in de besprekingen voor een eigen collectieve regeling. Onze OR is niet kundig wat ons betreft.

Op dit moment schieten me even geen vragen meer te binnen maar waar moeten wij nog meer op letten en belangrijker nog : VRAGEN

Alle opmerkingen en suggesties zijn welkom. We willen beslagen ten ijs komen. Gaarne spoedige reacties i.v.m. de bijeenkomst volgende week.

Alvast bedankt.

• Potter

Besparen op een regeling en deze kwalitatief hetzelfde houden of verbeteren is in beginsel een kletsverhaal. Uw werkgever geeft aan kosten te willen besparen. Dan is het sommetje snel gemaakt. Er zijn drie partijen aan tafel: de verzekeraar, de werkgever en het personeel. Denkt u nu echt dat als de werkgever minder gaat betalen (in totaal; ik heb het niet over de verdeling werkgever/werknemer) dat de verzekeraar goedkoper gaat werken? Nee dus. Een eerste conclusie is dan ook simpel: de kostenbesparing leidt tot een minder goed pensioen.

Uit uw bericht maak ik op dat de tussenpersoon een beschikbare premieregeling wil invoeren. Die laten zich lastig vergelijken met de middelloonregeling van PMT. Dat komt omdat in nagenoeg alle beschikbare premieregelingen niet vaststaat welke pensioenen uiteindelijk worden uitgekeerd. Die pensioenen zijn namelijk afhankelijk van heel veel onbekende factoren (beleggingsresultaten, ontwikkeling van de rentestand, levensverwachtingen over 20 of 30 jaar, kostenopslagen in de regeling etc.).

De basisregeling bij PMT (voor salarissen tot ongeveer 74.000 euro) kost afgerond 27% aan jaarpremie over de salarissen na aftrek van de AOW-franchise van (afgerond) 15.000 euro. De werkgever betaalt daar de helft van.

Voor wat betreft de kosten van de regeling (dus de kosten in de premie van het voorstel): die moeten precies worden aangegeven. Het verschil tussen bruto- en netto-inleg is daarmee volstrekt duidelijk.

Ingeval uw bedrijf niet (langer) onder een CAO valt, heeft een OR instemmingsrecht met een wijziging van de pensioenregeling. En uw regeling wijzigt. Dit zal wel weer worden verkocht onder het mom van: we vallen niet langer onder PMT, dus kunnen nu doen en laten wat we willen. Dat is niet het geval. Pensioen is een arbeidsvoorwaarde, en daarmee een afspraak tussen werkgever en -nemers. Die kun je als werkgever niet zo maar wijzigen. De OR kan een adviseur inhuren op kosten van de werkgever om een pensioenvoorstel te bestuderen. Die adviseur treedt dan uitsluitend op namens de OR (de tussenpersoon ziet de werkgever in eerste instantie als klant).

Mijn advies: huru een adviseur in, en zeg niet zo maar ja op een voorstel. Er zitten te veel haken en ogen aan dit hele verhaal, en de inzet is hoog.