Kan 'oud' pensioen zomaar later tot uitbetaling komen

• Harry M.

Nu het er naar uitziet dat aow en pensioen in 2020 een jaar worden opgeschoven vraag ik me af of dat ook geldt voor het pensioen bij mijn laatste werkgever. Ik ben in 2009 gestopt met werken en dus ook met pensioen opbouwen. Ik kan het net uitzingen tot mijn 65e jaar in 2022.

Het opschuiven van de aow-leeftijd kan ik vooraf wel bij elkaar sparen, maar als mijn pensioen (€ 24.000) ineens pas in 2023 (op mijn 66e) zou beginnen hen ik een probleem. Iets zegt me dat het niet kan om een pensioen waarvoor al niet meer wordt opgebouwd ‘zomaar’ op te gaan schuiven. Of ben ik gewoon de pineut? Wie kan hier iets van zeggen?

• Potter

Beste Harry,

Als dit hele verhaal al doorgaat, worden opgebouwde pensioenen daar niet door aangetast. Dat geldt dus ook voor uw pensioen. In dit verhaal zijn pensioen en AOW trouwens wel twee verschillende items. Indien de AOW vanaf 2020 pas op 66 jaar ingaat, geldt dat voor iedereen, dus daar heeft u wel een inkomensgat voor dat ene jaar. De AOW op 66 wordt niet hoger (dat is ook de bedoeling: het uitstellen van de AOW-ingangsdatum moet geld opleveren).

Wat me trouwens opviel: u bent op 52 jaar gestopt met werken? Komt dat door arbeidsongeschiktheid of ontslag? Dit kan uitmaken voor eventuele voortgezette opbouw.

• Harry M.

Bedankt voor het antwoord. Ik hoor hier veel verschillende verhalen over, maar ik begrijp uit dit antwoord dat ik vanaf augustus 2023 als ik 65 word ‘gewoon’ het pensioen van € 24.000 krijg.

Dat aow-gat van 8000 euro is natuurlijk makkelijk op te vangen, nu 5000 euro voor 12 jaar vast zetten zou al meer dan genoeg zijn.

Wat mijn stoppen met werken betreft: is ben ontslagen. Mij is verteld dat mijn nu opgebouwde pensioen van 24.000 euro wel geïndexeerd zal worden zoals alle pensioenen (als dat er tenminste nog van gaat komen)