afkoop klein pensioen

• martijn

Vandaag een brief ontvangen waarin aangekondigd wordt dat een klein pensioen (bedrag < €420,69) afgekocht wordt.

Dit pensioen heb ik tot een jaar of 3 geleden opgebouwd.

Dit bedrag zou ik liever naar mijn huidige pensioenfonds overzetten, maar dit zou volgens de helpdesk van het fonds niet meer kunnen.

Nu de afkoop door hun aangekondigd is, zou het te laat zijn.

Klopt dit of hebben ze gewoon geen zin in de administratieve rompslomp om het over te zetten?

• E.Toes

Hallo Martijn,

Dit ligt eraan. Het is sinds 2007 wettelijk mogelijk gemaakt voor pensioenfondsen om tussentijds (= voor pensioendatum) een premievrij recht van onder de afkoop grens af te kopen.

Er zijn wel aantal voorwaarden:

- Tussentijds afkopen mag pas wanneer de betreffende slaper (= deelnemer die geen recht meer opbouwt) minimaal 2 jaar uitdienst is.

- 6 maanden na het verstrijken van het 2 jaars termijn mag het fonds het recht afkopen, waarbij zij geen toestemming nodig hebben van de betreffende slaper.

- indien het aanbod tot afkoop gedaan wordt ná 2 jaar en 6 maanden, heeft het fonds wel toestemming nodig van de betreffende slaper om af te kopen.

Als u dus langer dan 2 jaar uit dienst bent, maar korter dan 2 jaar en 6 maanden, mag het pensioenfonds in principe doen wat zij wil.

Bovenstaande is wat wettelijk mag, echter, ik zie het probleem niet om alsnog een waardeoverdracht naar uw huidige pensioenuitvoerder te effectueren. De administratieve rompslomp valt best mee, en het doel is uiteindelijk hetzelfde voor het fonds..namelijk dat zij van u af zijn qua administratieve last.

Als u in de groep valt van tussen de 2 jaar en 6 maanden uit dienst, dan zou ik alsnog even proberen om het fonds op andere gedachten te brengen. (= waardeoverdracht in plaats van afkoop). Als zij alsnog niet akkoord gaan, dan moet u zich erbij neer leggen.

Als u in de groep valt die langer dan 2 jaar en 6 maanden uit dienst is, dan heeft u het wettelijk recht om de afkoop te weigeren, en dus alsnog de mogelijkheid een waardeoverdracht te realiseren.

• martijn

Bedankt voor het antwoord.

Inmiddels opnieuw gebeld en kreeg nu inderdaad te horen dat het wel overgezet kan worden.

Kennelijk is niet iedereen bij die pensioenfondsen op de hoogte van de regels.

• Trudy

Mijn echtgenoot is 1 mei 2010 overleden, op 61-jarige leeftijd. Zelf ben ik 56 en heb ik in dezelfde periode mijn baan verloren. Financieel staat mijn leven dus op zijn kop. Mijn echtgenoot heeft meer dan 25 jaar geleden een heel klein pensioentje opgebouwd bij Akzo Nobel. Als nabestaande heb ik vanaf 2 mei levenslang recht op € 291,– bruto per jaar. Akzo wil dit nu afkopen met een eenmalige uitkering van € 4523,–.

Twee vragen:

1) Met het oog op mijn financiële vooruitzichten wil ik liever niet afkopen, maar de uitkering maandelijks of jaarlijks ontvangen. Alle kleine beetjes helpen. Kan ik afkoop weigeren?

2) Als dit niet mogelijk is, dan vind ik het afkoopbedrag te laag. De gemiddelde levensverwachting voor een vrouw is 82. Als ik 4523 deel door 291 kom ik niet verder dan 15 jaar, dus tot mijn 71ste. Wat adviseert u mij om te doen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

• alberts

1) Op grond van artikel 67 van de Pensioenwet kunt u dit alleen weigeren indien het pensioenfonds u dit pas na zes maanden na 2 mei meedeelt (hier niet het geval) of het bedrag pas na zes maanden na 2 mei uitbetaalt.

2) Deze afkoopbedragen worden normaal gesproken bepaald op basis van de grondslagen die het pensioenfonds hanteert. Men houdt dan bijvoorbeeld rekening met een bepaald rendement dat in de toekomst behaald kan worden. Als je die 4523 op een spaarrekening zet en elk jaar 291 ervanaf haalt, kun je langer een uitkering krijgen dan ongeveer 15 jaar omdat er tussentijds spaarrente wordt bijgeschreven. Voor iemand van 56 lijkt ongeveer 15 geen onredelijk tarief, o.a. rekening houdend met toekomstig rendement.

Besturen van pensioenfondsen kunnen altijd uitzonderingen maken dus u zou kunnen proberen het bestuur een brief te sturen waarin u uw situatie uitlegt en vraagt de afkoop uit te stellen. Wellicht heeft u dit geld echter op dit moment harder nodig dan na uw 65e omdat u dan AOW krijgt, en is afkoop eigenlijk niet ongunstig voor u.

• Trudy

Hartelijk dank voor uw informatie.

Voor mij is het van belang dat ik naast de WW structureel inkomen verwerf. Hoe klein de bedragen ook zijn, alle kleine beetjes helpen. Iedere maand structureel € 25,– erbij is voor mij belangrijker dan een bedrag ineens. Ik zal overleggen met het pensioenfonds of men bereid is hierop in te gaan.

• peter

Ik heb twee kleine pensioentjes afgekocht een van 323 euro en een van 1225 euro bruto.

Ik heb ook een ww uitkering,heeft dit gevolgen voor mij uitkering ?

peter

• liekemeester

Ook ik heb bericht gekregen dat ik recht heb op een maandelijks bedrag en wel van €98,71 .

Daarvoor moet ik nog papieren invullen en mag aan geven of ik het in een keer wil laten uitbetalen.

Ik ontvang huur en zorg toeslag, Daar verlies ik dus een deel van als ik het maandelijks laat uitbetalen en eerlijk gezegd

zou ik best een bedrag in eens krijgen zodat ik er nog iets aan overhoud. Waar moet ik op rekenen met oog op de huur en zorg toeslagen,

en hoe veel inkomstenbelasting betaal ik over dit bedrag?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is