Mag dat: Pensioen in 30 jaar tijd nog geen cent gegroeid

• Rob

t/m 1973 bouwde ik bij een vorige werkgever een pensioen op van € 150,-

Nu, 27 jaar later informeert de pensioenuitvoerder mij dat het bedrag nog steeds € 150,- ie en doet men een afkoopvoorstel.

Op mijn reactie dat ik het vreemd vind, dat het pensioen gedurende 27 geen cent is gegroeid antwoord men het volgende:

“de voor u verzekerde pensioenbedragen zijn nominaal, d.w.z. dat er geen indexatie op de polis van toepassing is, omdat de werkgever daarvoor destijds heeft gekozen”

Moet ik dat zo maar accepteren ?

Welke dienst of prestatie heeft het fonds in vredesnaam geleverd die het hen rechtvaardigd om 27 jaar rente en beleggingsresultaat in eigen zak te steken ?! en mij met een koopkrachtverlies van minstens 75% op te zadelen.

Als ik het, bij wijze van spreken, zelf op de bank had gezet, was het bedrag wellicht tot x 4 gegroeid.

Bij wie kan ik mijn beklag doen ?

groet,

Rob

• Potter

Beste Rob,

Dit komt vaker voor, en uw pensioenuitvoerder heeft u de juiste informatie gegeven. Er zit geen indexatie op de polis en een werkgever is dat ook niet verplicht te verzekeren.

Wrang als je daar na 27 jaar achter komt, maar er is niets (meer) aan te doen.

• Rob

Beste Potter,

Dank voor de snelle reactie.

Wel vreemd dat een instantie van m'n geld mag sparen en de rente geheel in eigen zak steekt.

• Potter

Beste Rob,

Je hebt waarschijnlijk pensioenrechten uit een oude eind- of middelloonregeling. Destijds kon een werkgever kiezen om of voor indexatie te betalen, of om dat niet te doen. Dat is nog steeds zo.

Jouw ex-werkgever heeft kennelijk er voor gekozen om te betalen voor een regeling zonder indexatie. Dat mag, en daar is niets aan te doen.

• Rob

Beste Potter,

Toch ga ik het pensioenfonds er voor aansprakelijk stellen dat zij bijna 30 jaar lang het geld op de bank hebben gezet, en de rente willens en wetens in hun eigen zak hebben gestoken.

Zij wisten als professionele organisatie dat zij daarmee diefstal pleegden van een leek op pensioengebied.

Met een afspraak met mijn voormalige werkgever, waarvan ik nooit in kennis ben gesteld heb ik niets te maken.

Dit is zelfs nog erger dan een woekerpolis, dit is crimineel gedrag !

groet,

Rob

• Peter Jung

Hallo Rob,

Er kunnen nog vele andere oorzaken zijn waarom het bedrag niet is aangegroeid.

E.e.a. kan ondermeer te maken hebben gehad met de vorm van financiering op dat moment.

Het kan zijn dat alle toekomstige rentekortingen automatisch terugvloei(d)en naar de werkgever.

Of er werd gerekend met een eenmalige contante rentekorting. De toekomstige overrente werd in

één keer in de vorm van een hogere eenmalige korting uitgekeerd. Het zijn allemaal keuzes die

indertijd gemaakt kunnen zijn. Misschien heb je toentertijd wel een veel lagere bijdrage daardoor

betaald of helemaal niets hoeven te betalen.

Veroordeel de professionele organisatie niet meteen als je hier de verzekeraar mee bedoeld.

Waarschijnlijk lag de oorzaak hiervan bij de werkgever.

Ik zou als ik jou was wel willen weten wat de uiteindelijke oorzaak is geweest.

Misschien dat er nog mensen zijn die weten hoe het in elkaar stak.

Overigens heb ik daar een hard hoofd in, maar je kan niet weten.

Met vrgrt,

Peter

• Rob

Beste Peter,

Dank voor je nuttige reactie. Ik begrijp dat de door jouw factoren mee kunnen spelen.

Desondanks vind ik toch dat de verzekeraar een niet te accepteren wanprestatie heeft geleverd om de volgende reden:

Stel dat ik fabrikant van reddingsboten ben en een reder vraagt mij ondeugdelijke reddingsboten te leveren, omdat die boten zo lekker goedkoop zijn en ze toch slechts op een schip komen waar de reder zelf nooit op zal varen en hij daarom alleen maar voor het veilige gevoel van de passagiers die boten wil plaatsen.

Is het dan moreel aanvaardbaar dat ik als fabrikant boten van inferieure kwaliteit lever, waarvan ik zeker weet dat ze onmiddelijk met alle passagiers zullen zinken zodra ze te water worden gelaten ?!

Zo is het ook met mijn pensioenpolis die zo lek als een mandje blijkt te zijn. Ik ga hier dus niet mee accoord. En zal via mijn rechtsbijstandverzekering en weet ik veel wat nog meer, bij elke mogelijke instantie, afm, onbudsman etc. deze kwestie aanhangig maken. Ook zal ik de affaire breeduit op internet bekend maken met alle details en daarbij de naam van de verzekeraar niet sparen.

Tenzij de verzekeraar mij alsnog een gunstig voorstel doet en uiteraard zal ik hem er netjes vooruit van in kennis stellen dat ik deze weg zal volgen indien hij mij niet temoet komt.

Als niemand ooit wat probeert of tegengas geeft verandert er nooit wat.

Vriendelijke groet,

Rob

• Potter

Beste Rob,

Voor je hier nog meer tijd aan verspilt: je kans van slagen is nul dus begin er niet aan.

En reken maar niet op je rechtsbijstandsverzekering, want die snappen dat ook wel.

Je werkgever heeft destijds met jou een nominaal pensioen afgesproken en dat ook zo verzekerd. Niks mis mee, en destijds niet ongebruikelijk.

Jij denkt nu recht te hebben op indexatie. Dat zou je hebben als daar ook voor betaald is. Maar dat is in jouw situatie niet zo. En waar niets is ….

• Rob

Dank je voor je advies Potter,

Ik waag er dan maar niet meer dan één brief aan en zal mischien tzt de reactie op dit prikbord vermelden.

groet,

Rob

• Potter

Beste Rob,

Mocht je wel een voor jou gunstige reactie krijgen, m.a.w. een vorm van indexatie, dan kun je gelijk naar Pauw en Witteman, of hoe die andere twee ook heten.

Maar ga er maar van uit dat je nul op het rekest krijgt. En wordt ook niet kwaad op de mensen van de pensioenuitvoerder. Die hebben je niks misdaan, ze voeren alleen maar uit wat jij met je werkgever destijds hebt afgesproken. Het zijn dus geen rovers en bedriegers, maar gewoon mensen die werken bij een verzekeringsmaatschappij of pensioenfonds.