pensioenleeftijd verhogen

• Bas

Kan iemand mij vertellen welke gevolgen positief en/of negatief het heeft als je de pensioenrichtleeftijd in je contract van 60 jaar naar 65 jaar gaat brengen.( wel met de mogelijkheid tot vervroeging ) Ik vraag dit vanuit werknemers standpunt.Maar hoor uiteraard ook graag de plussen en minnen voor een werkgever.De pensioenvorm is het beschikbare premie systeem.

100% van de fiscale staffel 3 ( 2003 )

bijvoorbaat dank Bas

• E.Toes

Hallo Bas,

De voordelen zitten hem vooral in het langer sparen, aangezien er 5 jaar langer geld in de pot gestopt kan worden. Daarnaast zitten er wat actuariële voordelen aan in de vorm van langer rente trekken en een kortere uitkeringsperiode.

Voor de werkgever kan het nadelig zijn, aangezien zij 5 jaar langer moeten meebetalen aan het pensioen (is echter ook gefiscaliseerd voor hen). Daarnaast hebben zij niet meer de mogelijkheid om iemand verplicht met pensioen te sturen en moeten ze een 60-jarige dus gewoon indienst houden terwijl het wellicht beter voor hen is om een jonger iemand aan te houden (geen leuke gedachte, maar het gebeurt nog redelijk vaak).

Ik ben niet erg goed met beschikbare premie regelingen, wellicht is er iemand anders op de forum die e.e.a. meer kan toelichtten.

• bas

Dank u alvast voor het antwoord,

Ik had ergens gehoord dat je als werknemer dan gecompenseerd moest worden omdat een pensioen op 65 jaar minder waard is dan een pensioen op 60 jaar. Maar het kwartje wil bij mij dan niet echt vallen.

Overigens dacht ik met de nieuwe pensioenwet dat een werkgever je niet meer kon verplichten er met 60 jaar uit te gaan.

Ook al staat je pensioenleeftijd op 60 jaar.Als ik het mis heb hoor ik dat graag.

groet Bas