alsnog verdelen?

• P. van der Voort

Geachte heren en dames,

Ruim 17 jaar na mijn scheiding ben ik vanaf november a.s. pensioengerechtigd. Destijds, in 1993, hebben we heel veel zaken geregeld, maar het pensioen niet. De alimentatie is inmiddels stopgezet, omdat mijn ex hertrouwd is. Ben ik nu nog ‘aan de beurt’ voor het pensioen? Als ik de berichten hier lees, denk ik wel. Wat kan ik daar tegen doen, en hoe werkt dat? Begrijp me goed: als mijn ex recht heeft op een deel van mijn pensioen, dan is dat zo. Maar kan ik daar een juridisch stokje voor steken?

Alvast bedankt voor de reactie en vriendelijke groeten,

Paul van der Voort

• Peter Jung

Hallo Paul,

Juridisch zou je daar als het goed is geen stokje voor kunnen steken.

In BW 3 art 179 2e lid van het Burgerlijk Wetboek staat vermeld dat nadere verdeling van een ontbonden gemeenschap kan worden gevorderd, indien bij een verdeling tot de gemeenschap behorende goederen zijn overgeslagen.

Ook kan verwezen worden naar BW 3 art 178 1e lid waarin vermeld staat dat

te allen tijde verdeling van een gemeenschappelijk goed gevorderd kan worden.

Met andere woorden: Als er geen afspraken zijn gemaakt over de verdeling van het pensioen ten tijde van de scheiding kan dat alsnog afgedwongen worden.

Met vriendelijke groet,

Peter

zie ook : www.pensioenscheiden.nl

• P. van der Voort

Geachte Peter,

Dus alsnog verdelen, We wrang, want ik heb al bijna 12 jaar alimentatie betaald, en via de rechter moeten afdwingen dat dit stopte toen ze ging hertrouwen. Maar ooed, als dat is hoe het is, dan kan ik er weinig aan doen. Niet om het een of ander, maar mijn advocaat had me destijds wel eens kunnen vertellen dat dit nog moest gebeuren. Het gaat hier potverdriedubbeltjes wel even over een hele hoop geld.Ik voel er veel voor die juftrut eens flink aan te pakken.

• Peter Jung

Hallo Paul,

Valt misschien nog wel mee.

Immers van de helft van het ouderdomspensioen op het moment van scheiding wordt

de waarde van het Bijzonder Nabestaandenpensioen afgetrokken.

Je raakt dus minder dan de helft kwijt.

Wel dient vanaf het moment dat jouw pensioen geindexeerd wordt haar

pensioen ook geindexeerd te worden.

Met vriendelijke groet,

Peter

zie ook www.pensioenscheiden.nl

• P. van der Voort

Geachte Peter,

Klopt het dat ik moet uitgaan van de waarde van het pensioen, en ook de opbouw van voor het huwelijk moet meetellen? Dat maakt mijn mijn situatie nogal uit.

Ik heb me er inmiddels al bij neergelegd dat ik een stuk kwijt ben, maar als ik de schade voor mij kan beperken, dan hoor ik dat graag. Ik weet niet of het uitmaakt, maar mijn ex heeft inmiddels een nieuwe relatie waar ze al weer enige jaren mee samenwoont.

Alvast bedankt voor uw reactie,

Paul van der Voort

• Peter Jung

Hallo Paul,

Ja, helaas is dat het geval.

De verzekeraar die voor jou denk ik de berekening maakt is hier,

als het goed is, ook van op de hoogte.

Ook de nieuwe samenwoning van je ex-partner is helaas niet relevant.

Met vriendelijke groet,

Peter

• P. van der Voort

Geachte Peter,

Helemaal duidelijk, en bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Paul van der Voort