Pensioen in lijfrente stoppen, ik wil mijn ABP pensioen overhevelen naar iest anders !

• Jan

alles middels waardeoverdracht naar het ABP gebracht.

ik ga trouwen (koude uitsluiting) (en gelezen dat ik nimmer mijn toekomstige ex bij scheiden kan uitsluiten )

mijn pensioen is heel laag en een gigantisch gat en dat kleine beetje dat ik heb wil ik niet op het spel zetten !!!!!

ik ga per 1 januari of eerder van baan veranderen !

dus ik wil mijn pensioen op een veilige manier opbouwen en denk aan

alles in een lijfrente stoppen of maar te gaan banksparen

wie heeft er een tip

is er een pensioen dat ik kan afkopen? het staat me bij dat het maar tot een bepaald bedrag kan 400 euro of zo…

• Peter Jung

Hallo Jan,

M.i. zou je kunnen overeenkomen in de huwelijkse voorwaarden dat ingeval van scheiding verevening

van pensioenaanspraken niet plaatsvindt.

Afkoop van pensioen is eerst toegestaan op de pensioendatum en alleen als het bedrag

lager is dan € 420,69 (peildatum 1 januari 2010)

Pensioen overhevelen naar lijfrente is wettelijk niet toegestaan.

Als je per 1 januari of eerder van baan veranderd en naar een nieuwe werkgever gaat zou je kunnen overwegen

om je toekomstig pensioen op te bouwen in de vorm van lijfrente of te gaan banksparen.

E.e.a. is wel afhankelijk van de nieuwe werkgever en/of de pensioenregeling waar je onder gaat vallen.

Als het om een verplicht pensioenfonds gaat. kan je niet zomaar afstand doen.

Met vriendelijke groet,

Peter