Huidg risico

• Dick

Beste lezer,

Tot medio 2006 nam ik deel aan een collectieve pensioenregeling via mijn toenmalige werkgever. Het betrof een beschikbare premieregeling (collectieve beleggingsverzekering). De status van de polis is momenteel inactief.

Tevens was er door de werkgever ook een risicoverzekering voor het nabestaandenpensioen en arbeidsongeschiktheidspensioen afgesloten. De risicoverzekeringen voor het nabestaandenpensioen en arbeidsongeschiktheidspensioen zijn in 2006 door de werkgever beeindigd, Dit risico had ik kunnen afdekken door het sluiten van een lineair dalende risicoverzekering maar gezien het feit dat er - vanwege mijn medische verleden - een opslag ad 300% van toepassing zou zijn heb ik deze verzekering niet afgesloten.

Met andere woorden mocht ik voor mijn 65-tigste komen te overlijden dan vervalt de opbouw ouderdomspensioen (een voor mij substantieel bedrag).

Gedurende de periode 2006 -2008 heeft er pensioenopbouw plaats gevonden via de stichting financiering voortzetting pensioenverzekering (FVP). Dit is op een aparte polis geadministreerd.

In 2008 ben ik werkzaam als zelfstandig ondernemer (Vennootschap Onder Firma) en bouw ik een pensioen op via de Fiscal Ouderdoms Reserve).

Kan ik op een finanieel aantrekkelijke manier het riscico dat het opgebouwde ouderdomspension vervalt indien ik voor mijn 65-tigste overlijd afdekken? Ik heb iets gehoord dat dit voor ZZP-ers inmiddels is geregeld of op korte termijn geregeld gaat worden. Bied een overstap naar een andere pensioenmaatschappij soelaas?

Is het zinvol om de opgebouwde pensioenen en opbouw via de FOR te combineren zodat ik minder papierwerk heb?

Mvg.

Dick.

• dick

Nul reacties. Dat is teleurstellend.

Is mijn vraagstelling te complex of wellicht niet duidelijk genoeg geformuleerd?

Iedere reactie is welkom. Wellicht heb ik er iets aan

Mvg.

Dick.