Hallo Eva,
Wanneer een werkgever een pensioen toezegt, is hij wettelijk verplicht dit per de datum van toezegging na te komen. Oftewel, hij moet per de datum van toezegging een pensioenregeling onderbrengen bij een pensioenfonds, verzekeraar of pensioen b.v. Het is niet toegestaan om een toezegging in een arbeidscontract te doen, en vervolgens “uit te stellen”. Reden hiervoor is o.a. een stukje veiligheid voor de werknemer, maar ook bijvoorbeeld oneerlijke concurrentie (de werkgever die wel een pensioen toezegt, heeft voor wat dat betreft beter secundaire arbeidsvoorwaarden dan eenzelfde werkgever die dat niet doet).
Ik begrijp dat de werkgever nu een financiële compensatie wil geven voor het gemis aan 3 jaar pensioenopbouw. Afzonderlijk van de hoogte van de compensatie, denk ik niet dat 4% van het jaarloon genoeg zal zijn als compensatie. Bij een pensioenregeling is het gebruikelijk dat de werkgever ook een gedeelte van de premie bijdraagt. Dit kan variëren van alle pensioenpremie, tot bijvoorbeeld 25% van de totale premie. Als uw werkgever e.e.a. eerlijk wilt afhandelen, zou hij navraag moeten doen naar de kosten die behoren bij een standaard middelloonregeling, 2% opbouw per jaar, nabestaandenpensioen op risicobasis verzekerd, en wellicht een gekoppeld arbeidsongeschiktheid verzekering. Dit zou ik zien als een “standaard” regeling (de daadwerkelijke definitie van een standaard pensioenregeling bestaat echter niet).
In ieder geval, het lijkt mij gewoon beter als uw werkgever met terugwerkende kracht vanaf uw datum indienst een pensioenregeling voor u (en alle werknemers in eenzelfde functie) afsluit. Dit was hij sowieso al bij wet verplicht op het moment dat u het arbeidscontract ondertekende.