Partnerpensioen opgebouwd, 3 maanden gehuwd geweest toen overleden, krijgt geen partnerpensioen omdat te kort was gehuwd, wel 6 jaar samenwonend geweest, kan dit?
In de brochure van PMT staat:
"→ Wanneer krijgt mijn partner géén partnerpensioen?
In een aantal situaties krijgt uw partner geen
partnerpensioen als u overlijdt:
· U woonde samen zonder notariële samenlevingsovereenkomst.
· U stond niet op hetzelfde adres ingeschreven.
· U bent pas na uw pensionering getrouwd, gaan
samenwonen of een partnerschap aangegaan.
· U overlijdt binnen een jaar nadat u bent getrouwd,
gaan samenwonen of een partnerschap aangegaan.
In de laatste twee situaties krijgt uw partner alleen
partnerpensioen als aannemelijk is dat uw overlijden
niet was te voorzien."
n
Mijns inzien is dit een zeer vreemde voorwaarde. Voornamelijk omdat er wel een kans bestaat op nabestaandenpensioen wanneer betrokkenen gaan samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaan. Vanuit het hiërarchische perspectief kan je juist zeggen dat een huwelijk boven een geregistreerd partnerschap en een samenwoning staat, en zou je juist verwachten dat de voorwaarde zou gelden voor gehuwden..
Daarnaast is het volgens mij niet toegestaan om voorwaarden voor gehuwden te stellen aan het wel of geen recht hebben op partnerpensioen (volgens mij is het alleen toegestaan om voorwaarden te verbinden aan samenwonenden…?).
De brochure heb ik gevonden op http://www.bpmt.nl/over-pmt/algemeen/downloads
Onderstaande is ook als volgt uit te leggen:
U overlijdt binnen een jaar nadat u bent getrouwd,
gaan samenwonen of een partnerschap aangegaan.
In de laatste twee situaties krijgt uw partner alleen
partnerpensioen als aannemelijk is dat uw overlijden
niet was te voorzien."
U overlijdt binnen een jaar nadat u bent getrouwd
U overlijdt binnen een jaar nadat u bent gaan samenwonen
U overlijdt binnen een jaar nadat u een partnerschap bent aangegaan.
Het zijn in feite drie zinnen die tot één zin gemaakt zijn en de volgorde kan niet relevant zijn.
Het is toch niet en …. en ….. en
M.i. als je eerst een partnerschap aangaat (4 jr) en daarna trouwt kom je toch zeker wel in
aanmerking voor partnerpensioen.
Met andere woorden: Wat hier staat is juridisch niet waterdicht. Als je kunt aantonen bijvoorbeeld door middel van een samenlevingscontract dat je al jaren samenwoont
dan zou het huwelijk niet relevant meer kunnen zijn.
Misschien eens voorleggen aan een advocaat?
Peter
Volledig eens met Peter, als het partnerpensioen niet behaald kan worden met het aantonen dat betrokkenen gehuwd waren, gooi het dan gewoon over de samenwonenden boeg..
Het kan absoluut niet zo zijn dat wanneer 2 personen gaan trouwen de periode die zij voorafgaand aan het huwelijk samengewoond hebben, volledig komt te vervallen. Volgens mij maakt PMT hier gewoon een fout en staat u erg sterk in uw zaak om alsnog een partnerpensioen af te dwingen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?