Rendement pensioengelden

• JAFE

Ik vraag me af, of mijn (verplicht) ingelegde pensioen niet beter kan worden besteed aan het aflossen van mijn

hypotheek ( circa 5% rente ) rente bij pensioenfonds: 2 of 2.5% ?

Voordeel: geen schuld meer op mijn 65ste. Kan dus met minder rond komen.

Voordeel voor de staat: minder rente aftrek.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je zelf zou mogen kiezen: pensioen opbouw of aflossen van hypotheek.

Zouden de starters ook eerder een woning kunnen kopen, en beleggen zij hun pensioen geld in hun woning.

Gaarne reacties.

• E.Toes

Hallo Jafe,

Hypotheek en pensioen spelen echter wel in verschillende fiscale sferen.. Pensioenpremie is gefiscaliseerd en dus bruto, het aflossen van de hypotheek gebeurd vanuit de netto sfeer (het belastingvoordeel uit zich vanuit de aftrek van de betaalde rente, het restant wordt in principe netto betaald).

Daarnaast klopt mijn inziens uw redenatie niet helemaal… u geeft wel aan dat u geen hypothecaire schuld meer heeft op uw 65ste, maar dit zijn niet de enige lasten die iemand heeft op zijn of haar 65-jarige leeftijd. Er zou dus echt geld binnen moeten komen om een redelijke leef-standaard te behouden… en dit kan maar in weinig gevallen enkel gefinancierd worden vanuit de AOW.

Hoe komt u er overigens bij dat de rente bij een pensioenfonds maar 2 - 2,5% is?? Op de lange termijn levert beleggen meer rendement op dan simpelweg sparen (op dit moment is wellicht het economische klimaat niet heel gunstig… maar over een langere periode genomen gaat deze regel nog steeds op).

• JAFE

Hallo E. Toes.

Dat bedoel ik.

Wat ik nu, verplicht betaal aan het pensioenfonds.

Zou ik graag zelf willen beleggen in mijn eigen woning.

Wat denkt U van de mensen die geen pensioen opbouwen, moeten die straks naar het armen huis.

Deze groep zal wel op een of andere manier gecompenseerd worden, terwijl diegenen die wel een

pensioen hebben opgebouwd zich prima kunnen redden. Denkt maar eens aan het niet in aanmerking

komen van allerlei toeslagen en/of kortingen.

Het gebeurt nu toch ook al.

Wanneer je een iets hoger dan modaal inkomen hebt, kom je nergens meer voor in aanmerking.

Zoals: studie financiering en zorgtoeslag etc.

Kortom, ik denk dat we allemaal bij de poot worden genomen. En goed ook.

Groeten JAFE.

• Henk de Jong

Jafe,

U kunt het ook van de andere kant bekijken, hoe meer jezelf verdiend, verkleint de aanspraak op allerlei tegemoetkomingen. Dat is duidelijk, maar het creeert ook minder afhankelijkheid wanneer je zelf alles betaald. Vrijheid blijheid. Dat heb je niet als je ergens van afhankelijk bent. Het is altijd afwachten hoeveel je krijgt uit een regeling en hoelang deze bestaat.