Partnerpensioen na echtscheiding.

• Jolanda

Beste lezers,

Als er geen convenant is opgemaakt bij de echtscheiding, en ook geen pensioenafspraken, maar ik krijg een pensioneoverzicht van mijn ex-man (hij is uit dienst), ik heb recht op nabestaandenpensioen.

Maar geen recht op partnerpensioen, hoe kan dit?

Bij voorbaat vriendelijk dank,

Jolanda

• Peter Jung

Hallo Jolanda,

Met ingang van wanneer ben je van de echt gescheiden?

Een andere term voor partnerpensioen is nabestaandenpensioen.

Metvrgrt,

Peter

• Jolanda

Hoi Peter, het jaar van de uitspraak van de echtscheiding is 2004.

Met vriendelijke groet, Jolanda

• Peter Jung

Jolanda,

Pensioen valt volledig onder de Wet Verevening Pensioenrechten bij scheiding. Het antwoord in mijn eerdere mail was derhalve onzinnig. Je hebt wettelijk gewoon recht op de helft van zijn ouderdomspensioen opgebouwd gedurende de huwelijkse periode.

Als je ex met pensioen gaat dien je je ex aan te spreken. Doet hij niks, dan zit er niks anders op om het via een advocaat te regelen.

Excuus voor het eerdere antwoord.

Metvrgrt,

Peter

• Jolanda

Beste Peter, ik heb je gemaild.

Met vriendelijke groet, Jolanda

• Dennis

Hoi, kun je er dan vanuit gaan dat het partnerpensioen net zo hoog is als het nabestaandenpensioen?

Gr. Dennis

• Peter Jung

Hallo Dennis,

Geen verschil. Alleen een andere benaming.

Partnerpensioen

Nabestaandenpensioen

Weduwenpensioen

Peter

• Dennis

Beste Allemaal,

Dus eigenlijk is het dan zo dat de nieuwe pensioenwet over de “eigen regels” van het pensioenfonds gaan?

Dennis

• E.Toes

Hallo Dennis,

Wat bedoel je precies? De Pensioenwet beschrijft de kaders waarin een fonds mag opereren.. binnen deze kaders zijn vele variaties mogelijk.

De Wet Verevening is een losstaande wet, en maakt geen onderdeel uit van de Pensioenwet. De Wet Verevening regelt de verdeling van ouderdomspensioen, de Pensioenwet regelt de afsplitsing van het partnerpensioen.

• Hefel

Hallo,

Ik ben in 1981 gescheiden. Heb ik dan ook recht op een deel van het pensioen van mijn ex echtgenoot?