Ja die werkgever van mij is me er eentje. Na 3 tijdelijke contracten (eerst 1 jaar op papier, dan 3 maanden mondelinge afgesproken en toen 6 maanden mondeling afgesproken) wil hij me nu opnieuw een tijdelijk contract van 1 jaar te geven. Ik heb hem er op gewezen dat dat niet mag omdat het een 4e contract wordt. Hij stelt nu voor om de twee mondelingen contracten met terugwerkende kracht samen te voegen en dus mag mijn nieuwe contract weer een tijdelijke zijn. Ik ben ver over de 50 en weet dat als ik dit niet accepteer ik een nieuwe baan in mijn vak wel kan vergeten. Plus ik heb kinderen en een hypotheek. Kortom ik heb weinig keus, en dat weet ie.
Maar mijn vraag gaat over de pensioenregeling. Het bedrijf volgt geen CAO en begint zich nu pas een beetje te interesseren in wat er voor de sector algemeen bindend is verklaard. Er is een pensioenregeling voor de mensen die in vaste dienst zijn en hoe die er uit ziet hangt af van hoe je hebt onderhandeld. De directeur krijgt alles vergoed (en heeft en passant zijn vrouw op de loonlijst staan terwijl die hier niet werkt). Voor sommige mensen wordt het werkegeversdeel betaald. Maar ik heb als aanbod gekregen, net als de meeste mensen die hier werken, dat ik deel mag nemen aan het pensioenfonds als ik eerst van mijn brutoslaris het werkgeversdeel betaal en vervolgens ook nog het werknemersdeel. Ruim 800 euro in de maand. Als ik dat doe kom ik netto zo ongeveer op uitkeringsniveau.
Vraag 1: is dit legaal?
Vraag 2: de werkgever zegt dat het pensioen voor hem budgetneutraal moet blijven, maar is het niet zo dat hij het werkgeversdeel dat hij betaald ook weer ergens terug kan krijgen (belasting of zo)?