verloren jaren door de werkgever

• Reda

Vanaf 1976 tot 2006 heb ik ben één werkgever gewerkt. Bij het opvragen van mijn pensioen bleek dat mijn (ex) werkgever over 8 jaar geen pensioen heeft betaald. Het gaat om de eerste 6 jaar waar hij geen pensioen over heeft betaald en ergens tussen 1986 tot 1988 heeft hij wederom geen pensioen betaald. Ex-werkgever heeft afgelopen 4.5 jaar gelden zijn bedrijf verkocht.

Kan ik via een advocaat deze verloren jaren alsnog verhalen bij de ex-werkgever?

Ik hoor graag of ik dit probleem kan oplossen.

Groet,

Reda

• E.Toes

Hallo Reda,

In de jaren was het “gebruikelijk” dat parttime werkende personen geen pensioen opbouwde. Dit is later gerectificeerd aangezien het in de praktijk discriminatie jegens vrouwen betekende. Daarnaast werd er pas pensioen opgebouwd wanneer een deelnemer de 25-jarige leeftijd bereikt had..

Als geen van bovenstaande speelt, loont het wellicht om eerst uit te zoeken waarom er geen pensioenpremie is afgedragen. Als u wel deelnemer was aan het betreffende fonds, zou er in principe wel pensioenpremie betaald moeten zijn.

Om nu gelijk een advocaat in de arm te nemen lijkt mij enigzins voorbarig.. u kunt uw gelijk ook via andere wegen krijgen, bijvoorbeeld via het betreffende fonds waar u (destijds) pensioen opbouwde, of via het indienen van een klacht bij het Kifid (de ombudsman pensioenen), dit kan echter pas wanneer u de klachtenprocedure doorlopen bent bij het betreffende fonds..

• Reda

Beste Toes,

Bedankt voor je antwoord.

Pensioenfonds heb ik gesproken en die geven aan dat de werkgever geen pensioen heeft betaald over de ontbreken jaren. Ik ben dus bang dat ik helemaal niks kan doen. Ga binnenkort navragen doen bij ombudsman of ik nog iets kan ondernemen anders heb ik dikke pech.

Groet,

Reda

• Peter Jung

Hallo E,

Als ik me goed herinner heeft/had de verzekeraar ingeval van wanbetaling de verplichting

de werknemer te informeren.

M.i. zal de verzekeraar moeten kunnen aantonen dat hij dat gedaan heeft.

Als aangetoond kan worden dat de verzekeraar nalatig is geweest dan kan wellicht

alsnog een claim gelegd worden bij de verzekeraar.

Peter

• E.Toes

Hallo Peter,

Voor verzekeraars en pensioenfondsen gelden hierin andere regels (verzekeraars mogen bijvoorbeeld na enige tijd van wanbetaling afstempelen, fondsen niet zo snel). Onder de Pensioenwet is het helder dat er een plicht bij de uitvoerder ligt wanneer betaling te lang uitblijft (in de vorm van het berichten van de deelnemers), ik kan mij alleen niet helder voor de geest halen of dit ook zo geregeld was in de tijd van de PSW…