pensioenopbouw van voor de tweede wereldoorlog

• Wilma Spoorendonk

Ik ben voor een oudtante op zoek naar het pensioen van haar vader. Het betreft de periode 1938 tot en met 1945. Dus jullie begrijpen dit gaat ver terug;)

Maar nu is mijn vraag : “sinds wanneer is het pensioen ingevoerd”, desbetreffende persoon heeft in Indonesie voor het departement van economische zaken gewerkt. Ik denk namelijk dat hier niets meer van is te achterhalen, maar zou graag mijn tante hiervan willen overtuigen, ze is hier “erg” mee bezig.

Mocht er inderdaad al iets hebben bestaan, is dit dan uberhaupt nog terug te vinden.

Wie zou mij kunnen helpen, of waar zou ik hiervoor terecht kunnen.

• Peter Jung

Hallo Wilma,

Je zou eens kunnen informeren bij het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds in Heerlen,

Indonesie werd volgens Nederland onafhankelijk in 1949. Volgens de Indonesiers zelf al op 17 augustus 1945.

Het ABP kan aangeven of de vader van jouw oudtante als werknemer van het departement van

economische zaken in Indonesie viel onder het ABP.

Telefoonnummer ABP 045 579 9111

Vrgrt,

Peter

• Peter Jung

Wilma,

E.e.a. zou beschreven moeten staan in de Pensioenwet van 1922.

In artikel U 8a wordt ondermeer beschreven dat mede als diensttijd in aanmerking wordt genomen de tijd doorgebracht in dienst van de Republiek der Verenigde Saten van Indonesie op en na 27 december 1949 tot uiterlijk

1 januari 1953 mits die tijd aansloot op tijd als bedoeld in artikel 56 eerste lid, onderdeel C, onder d van de

Pensioenwet 1922, zoals die wet luidde op 31 december 1965.

Misschien dat je hierna kan verwijzen.

Vrgrt,

Peter