hoe bereken je een maximaal pensioen

• Pob

Stel iemand heeft tot een bepaalde leeftijd een hoger inkomen gehad en ruim voor de pensioendatum daalt dat inkomen blijvend en fors. Hoe zit het dan met de regel dat je maximaal 70% van je laatsgenoten inkomen aan pensioen mag opbouwen?

Voorbeeld: als iemand tot zijn pensioendatum 50.000 euro bruto per jaar verdiende mag het brutopensioen maximaal 35.000 euro zijn.

Maar stel die persoon zakt op zijn 50e jaar tot een inkomen van 25.000 euro, en dat blijft zo tot aan de pensioenleeftijd.

Mag het pensioen dan op de pensioendatum maximaal 70% van 50.000 of maximaal 70% van 35.000 zijn?

• E.Toes

Hallo Pop (?),

De fiscale eis is niet dat iemand maar 70% van zijn loon mag krijgen aan pensioen. We praten was over een fiscaal bovenmatig pensioen wanneer iemand meer dan 100% van zijn pensioengevend salaris ontvangt bij pensionering. Echter, indien er sprake is van uitruil van bijvoorbeeld nabestaandenpensioen of vroegpensioen, dan wordt het ouderdomspensioen voortkomend uit deze uitruil niet meegenomen bij de bepaling van het fiscale maximum.

Voor de bepaling wat nu precies als pensioengevend loon aangemerkt kan worden, wordt er doorgaans een referte periode gehanteerd. Dit is simpelweg een periode waarover de hoogte van het salaris gemiddeld wordt (bijvoorbeeld 5 jaar).

De belastingdienst is uiteraard leidend in wat een fiscaal bovenmatig pensioen is, en over de specifieke situatie die u beschrijft (demotie) bestaat een artikel uit 2003 welke de visie van de belastingdienst weergeeft.

zie: http://www.nl.pwcglobal.com/extweb/bn/taxnews.nsf/Public/AI78721

• Pob

Dankjewel voor de info, de naam is overigens Pob en niet Pop, maar dit terzijde.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal snap.

Dus probeer ik het even met een extreem voorbeeld.

Stel iemand heeft een goed inkomen en op basis daarvan met lijfrentes en een pensioenregeling een bepaald pensioenvooruitzicht.

Nu stopt die persoon voordat die 10 jaars periode in gaat met werken en leeft verder van box 3 (een erfenis of de lotto of zo).

Box 1 inkomen dus NUL.

Nu wordt er bovenop de AOW een pensioen uitgekeerd.

Wat gebeurt daarmee? Hoe wordt dit belast?

Wederom bedankt!