pensioenverevening vs alimentatie

• dabados

Ik heb de volgende vraag:

Ik betaalde sinds 1994 alimentatie aan mijn ex.

Op 1-1-2003 ging ik met vervroegd pensioen.

In 2006, einde alimentatie, ben ik pensioen gaan verevenen (zij had zich niet aangemeld bij het pensioenfonds.

Mijn ex verlangt nu, jaren later, betaling achterstallig pensioen verevening gedeelte. Kan dat zo maar?

Zo ja, kan ik dan een tegeneis indienen, vanwege teveel betaalde alimentatie?

Ik heb ergens gelezen dat de hoge raad heeft uitgesproken dat alimentatie kan worden aangepast als er sprake is van pensioen verevening. Kan dit ook achteraf?

Bedankt

Peter

• Peter Jung

Hallo Peter,

Ging per 1 januari 2003 je levenslange pensioen ook in, dan had je vanaf 1 januari 2003 al moeten verevenen.

Als met ingang van 1 januari 2003 een niet verzekerd stuk pensioen tot uitkering gekomen is en je

levenslange pensioen liep door tot datum ‘x’ dan had je moeten verevenen vanaf datum ‘x’.

Uiterking van het verevende of te verevenen pensioen is dus afhankelijk van het moment dat het

verzekerde pensioen ingaat.

Met betrekking tot de alimentatie het volgende. Bij het vaststellen van de alimentatie had meteen

rekening gehouden moeten worden met het t.z.t. te verevenen pensioen.

Veelal wordt dat echter vergeten.

Je ex kan dus formeel het achterstallige gedeelte van het pensioen claimen.

Ik ben met jou van mening dat het billijk zou zijn om de alimentatie en het verevende pensioen

met elkaar te verrekenen. Je kan dat echter niet zomaar doen.

Je zal via de rechterlijke macht om een herziening moeten vragen van de alimentatie.

De rechterlijke macht zal m.i. dan ook bepalen in hoerver het verleden rechtgetrokken

dient te worden.

Vrgrt,

Peter

• E.A.

Ik begrijp dit niet Peter

> Bij het vaststellen van de alimentatie had meteen rekening gehouden moeten worden met het t.z.t. te verevenen pensioen.

Kunt u uitleggen hoe dit dan had gemoeten?

• Peter Jung

Vastgelegd had moeten worden dat op jouw pensioendatum de alimentatie

verminderd had moeten worden met de uitkering van het verevende pensioen.

• E.A.

Het is me duidelijk. Bedankt. Een ander punt, als de pensioenuitvoerder niet rechtstreeks uitbetaald aan de vereveningsgerechtigde, mag de andere partij dan de uitbetaalde pensioenverplichting in de belastingaangifte opvoeren als aftrekpost als zijnde “alimentatie”?

• Peter Jung

De pensioenverrekening wordt inderdaad fiscaal als alimentatie behandeld.