Doorwerken na prepensioendatum

• avdanker@casema.nl

Doowerken na prepensioen datum ? :

Ik heb nog helemaal geen zin om te stoppen met werken, voel me mentaal en fysiek nog topfit.

Volgens mijn werkgever is dat niet mogelijk na de prepensioen datum v.w. het feit dat ik voor 1950 geboren ben.

Hoeweel er van regeringswege uit wordt gestimuleerd om door te werken is dit hier bij mijn werkgever niet van toepassing.

Bovendien duurt het erg lang voor er een definitieve uitslag wordt gegeven over de hoogte van het prepensioen.

zal zo rond de 75% van het laatste jaar salaris zijn, terwijl mijn collega's die eerder nog wel in de VUT konden op 85% zaten, dit vind ik erg zuur, mede door het structurele overwerk in 31 jaar, betekent 75% ongeveer een halvering vsn het inkomen.

Wat kan ik hier aan doen, zijn er wettelijke mogelijkheden om door te werken af te dwingen of ben je afhankelijk van de “goedheid” van de werkgever ?.

• E.Toes

Goedemorgen,

Er zijn in deze 4 situaties mogelijk;

1. Als er in de CAO is opgenomen dat werknemers die in aanmerking komen voor een VUT-regeling uitdienst moeten treden per de eerste van de maand waarin zij gerechtigd zijn om een VUT-uitkering te krijgen, is dit CAO technisch vastgelegd en staat de werkgever in zijn recht.

2. Als er in het reglement van het betreffende pensioenfonds is opgenomen dat het VUT,- en/of prepensioenrecht verplicht ingaat per de datum dat de werknemer hiertoe gerechtigd is.. In dit geval hoeft u niet verplicht uitdienst te treden,maar gaat het prepensioen en of VUT-recht wel verplicht in (zo'n bepaling komt overigens niet tot nauwelijks voor).

3. Als er zowel in het reglement als in de CAO iets dergelijks is opgenomen over wat er moet gebeuren met het VUT-recht en de arbeidsverhouding wanneer de gerechtigde leeftijd bereikt wordt. (hangt samen met 1 en 2 dus)

4. Wanneer er niets is opgenomen in zowel het reglement als in de CAO, dan kan de werkgever u niet verplicht met de VUT sturen.

Mijn advies aan u is om uw CAO grondig na te lezen om het verhaal van uw werkgever te controleren. Daarnaast loont het altijd om eens een kijkje te nemen in het betreffende reglement van uw pensioenfonds. U kunt hen ook altijd eens bellen met de vraag hoe het precies zit met doorwerken na het bereiken van de VUT gerechtigde leeftijd.

Als u hulp nodig heeft bij het doorlezen van bijvoorbeeld de CAO of het reglement, dan kunt u altijd nog even contact opnemen middels dit forum. Wij helpen graag! :)

• aj voskamp

Ik heb te maken met een situatie waar extra (ouderdoms)pensioenopbouw wordt toegestaan bij doorwerkende VUTters. Deskundigen suggereren steeds meer dat het niet mag. (Dat zijn meestal pensioenjuristen. Bij elke stellingname wordt er wel een slag om de arm gehouden, daarom spreek ik van suggereren.) Heel vervelend, het is ondertussen staande praktijk en het is ook gecommuniceerd naar betrokken deelnemers. Claims dreigen als dit moet worden teruggedraaid en bovendien wordt de (doorwerk) praktijk een stuk lastiger te hanteren. (Want dan: opbouw over loon of VUT, en de premie inning … kan over het loon niet worden vermeden, eigenlijk.) Kan iemand hierover iets zinvols zeggen?