Arrest Hoge Raad Boon van Loon

• Peter Jung

Hallo,

Het Boon van Loon arrest van 27 november 1981 van de Hoge Raad bepaalt dat

de medeverzekerde ex aanspraak kan maken op een gedeelte van het

ouderdomspensioen van haar ex.

Als de verzekerde ex contact zoekt met de verzekeraar is de verzekeraar dan verplicht

een juiste berekening te maken?

Vrgrt,

Peter

NB. Met een juiste berekening bedoel ik een berekening op het moment van scheiden,

rekening houdend met de sterftetafels van dat moment, met andere woorden, de

tarieven van dat moment.

• Paul

Beste Peter,

Voor de echtscheidingen onder de WVPS is dat geregeld in art. 9. Die bepaling geldt niet voor de oudere scheidingen onder Boon/Van Loon. Maar je kunt denk ik van een pensioenuitvoerder in redelijkheid wel verwachten een correcte berekening op te leveren. Het gaat dan (civieljuridisch) immers om een vermogenswaarde (een vordering met een contante waarde) die wordt beheerd door de pensioenuitvoerder, en dan moeten ze natuurlijk wel antwoord geven op redelijke vragen. Ik heb daar in de praktijk ook nooit echte problemen mee gehad (wel eens een medewerker van een pensioenfonds aan de lijn gehad die zat te kreunen en zuchten bij het vooruitzicht dit te moeten gaan berekenen).

Een opmerking terzijde is, dat ik me afvraag of dat in alle gevallen in het belang van de ex is om dat op de oude grondslagen te berekenen. Een berekening met de rekenfactoren 2011 zal waarschijnlijk hoger uitkomen dan die volgens de factoren 1990 of 1993. Dit heeft alles te maken met toegenomen levensverwachtingen en de gedaalde rente.

Maar volgens mij ben je ervaren genoeg om te zien wat beter uitpakt.

Succes ermee,

Paul

• Peter Jung

Hoi Paul,

De opmerking terzijde is nu precies datgene waar het om gaat. Een berekening op basis

van latere factoren geeft inderdaad hogere uitkomsten en soms veel hogere uitkomsten.

En ik denk dat ik me daarom met recht afvraag of dat juist is.

Afhankelijk van het tijdstip waarop de Boon van Loon berekening opgevraagd wordt en

de betrokken verzekeraar niet meer wil en/of kan teruggaan naar het juiste tijdstip

komen er andere bedragen uit.

Er is dus geen sprake van een consistente gedragslijn. De ene ex wordt ten opzichte

van de andere ex bevoordeeld of benadeeld.

Ook degene die niet zo slim is geweest de berekening op het moment van scheiding

te laten maken, wordt dus benadeeld.

Wat is eerlijk?

Vrgrt,

Peter

• Paul

Beste Peter,

N.m.m. zou je inderdaad met die oude factoren moeten rekenen. Maar ja: wie controleert dat (beter gezegd: wie kan dat controleren?).

De te verdelen pensioenen worden er niet meer door. Maar wie nu wat krijgt: daar maakt het wel degelijk uit.

Paul