vraag over boon van loon arrest

  • Peter Jung

    Mevrouw Prins,

    Het lijkt me handig als u uw ex-partner verzoekt een opgave te verstrekken van

    de door de pensioenuitvoerder gemaakte opgave van het te verrekenen pensioen.

    Vanaf het moment dat zijn pensioen geïndexeerd wordt, dient het met u te

    verrekenen pensioen ook geïndexeerd te worden.

    Ook hier kunt u een opgave van vragen.

    Alleen uw ex-partner kan ervoor zorgen dat de pensioenverzekeraar het geld

    rechtstreeks aan u overmaakt. Hij zal hier de pensioenuitvoerder voor moeten

    machtigen. Als de pensioenuitvoerder aangeeft hier niet

    aan te willen meewerken, houdt het verhaal helaas op.

    Met vrgrt,

    Peter

  • W.Hagendijk

    Geacht forum,

    Mijn vraag is , ik ben in 1984 van mijn ex vrouw gescheiden.

    Ik moest nog 65jaar worden en een jaar daarvoor had ik al een brief van haar advocaat om haar deel van mijn pensioen op te eisen!

    Graag wil ik weten of ik nog verplicht ben om dit nog elke maand te voldoen .

    In afwachting van u antwoord ,

    Met vriendelijke groet ,

    W Hagendijk

  • Peter Jung

    Hallo

    Vanaf het moment dat je pensioen opgebouwd tot de scheiding

    ingaat, vanaf dat moment gaat ook het te verrekenen pensioen in.

    En dat dien je levenslang uit te keren aan je ex.

    Vanaf het moment dat jouw opgebouwde pensioen geïndexeerd wordt,

    dien je het met je ex-partner te verrekenen pensioen ook te indexeren.

    Vrgrt,

    Peter

  • Othie Jaakke

    Ik ben in 1974 getrouwd en in 1985 gescheiden. Nu werd mij verteld dat ik aanspraak zou kunnen maken op een deel van mijn ex. zijn pensioen,

    Maar…ik ben zelf in aug. 1975 pensioen op gaan bouwen. Momenteel wordt uitgezocht hoeveel ik in die tijd heb opgebouwd.

    Mijn vraag is dan ook .Kan… en zo ja hoe gaat men dat dan berekenen.

    met vr. groet

  • Peter Jung

    Goede middag Othie,

    Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, klopt het inderdaad

    dat je aanspraak kan maken op een deel van zijn pensioen.

    Zie hiervoor pagina 5 van mijn website Pensioenscheiden.

    Zie ook: Pagina 2 van mijn website onder Persbericht Oktober 2013.

    Vrgrt,

    Peter

  • Janny Colpa

    Ik ben in 1986 gescheiden, en mijn ex is op 2005 gepensioneerd en krijgt een pensioen via TNO

    Pas in 2012 hoorde ik dat ik recht had op een pensioen uitkering ingevolge het van Loon arrest

    Mijn pensioen wordt rechtstreeks aan hem uitbetaald, maar hij weigert tot nu toe dit pensioen aan mij uit te betalen.

    Pas in januari 2012 kreeg ik een brief van TNO dat ik recht had op een pensioen en daarin werd mij verteld dat ik recht had op een bepaald bedrag per jaar.

    Tijdens de scheidingsprocedure werd mij gezegd door mijn ex dat ik onmiddellijk de woning moest verlaten want ons huis werd verkocht.

    Daaraan koppelde mijn ex het bericht aan dat hij voor mij een ander huis zal kopen en dat hij dit zal verrekenen met zijn pensioen

    Gênant deel van dit verhaal is, dat ik nimmer in kennis werd gesteld over de financiële aspecten tijdens ons huwelijk, dus kort gezegd ik wist van niets.

    Na de brief in 2012 die ik ontving van het pensioenfonds, kwam mijn ex op de proppen met een vereveningscontract

    waarin stond dat hij de overwaarde van het verkochte huis had gebruikt voor de aankoop van het huis. dat was geheel nieuw voor mij, vooral dat hij geen toestemming had gevraagd om mijn deel

    van de overwaarde hiervoor te gebruiken.en dat hij het geheel zou verevenen met EEN pensioen.

    Hij vroeg mij deze verevening te ondertekenen, en helaas ik heb in feite van het geheel niets begrepen en ik heb , hoe stom dan ook,dit briefje ondertekent terwijl dit geantedateerd was.

    Over dit geheel heb ik hem aangesproken, maar hij weigert mij uit te betalen

    Kortom ik heb hem in 2013 een voorstel gedaan om zijn deel van de overwaarde kwijt te schelden, maar de betaling van het pensioen te starten op 1 mei 2013

    Ook dit weigert hij

    IK overweeg een deurwaarder in te zetten.,

    .

  • Peter Jung

    Goede middag Janny,

    Wat stond er precies in het briefje wat je ondertekend hebt? Je hebt het namelijk over

    verevening en dat speelde in die tijd nog helemaal niet.

    Denk dat eerst alles goed uitgezocht dient te worden, voordat je een overhaaste stap

    neemt door een deurwaarder in te schakelen. Dat kan naar mijn mening alleen, als

    sprake is van een harde vordering.

    Dus eerst alles uitzoeken en daar wil ik je eventueel wel bij helpen en daarna is het

    denk ik handiger om een advocaat in de arm te nemen dan een deurwaarder.

    Vrgrt,

    Peter Jung

  • Paul

    Dat kunt u niet oplossen: de ex kan dat altijd vorderen, en verjaring speelt nooit bij dit soort zaken.

    Google maar eens op verjaring Boon Van Loon, en negeer de rotzooi van De Telegraaf. Die krant dacht een scoop te hebben met het verjaringsverhaal, maar dat is inmiddels lang achterhaald door rechtspraak. Bovendien klopte het verhaal sowieso niet.

    De ex van uw echtgenote heeft gewoon recht op haar deel van het pensioen.

    Om daar verder tijd/geld in te stoppen is zinloos, tenzij er destijds hele duidelijke afspraken over pensioen zijn gemaakt (ik hou mijn pensioen, maar jij krijgt een bankrekening met ‘bedrag x’ o.i.d.). Dan maakt u via een procedure misschien een kans. Zo'n procedure stopt de verplichting tot uitbetaling overigens niet, tenzij u dat (via een andere procedure) vordert. Dan bent u jaren, en vele duizenden euro's verder aan advocaatkosten. En de uitkomst van de procedure is, volgens mij, dat er nog steeds moet worden uitbetaald.

  • Paul

    Krijgen we hier nu de eerste internet rechtszaak over pensioen? Twee personen; een verhaal.

  • Peter Jung

    Hallo Paul,

    TNO zal nooit uit eigen beweging aangegeven hebben dat de ex-partner recht heeft

    op een te verrekenen pensioen volgens het Boon van Loon arrest.

    En normaal gesproken geen berekening verstrekken van het te verrekenen bedrag.

    Zouden ze dat gedaan hebben, dan zijn ze ver buiten hun boekje gegaan, als het

    verzoek niet gedaan is door de verzekerde zelf.

    Het klopt inderdaad dat het arrest niet kan verjaren en de Telegraaf heb ik indertijd

    zelf aangesproken op dat verhaal. Naar aanleiding daarvan heeft de Telegraaf op

    pagina x ergens linksonder in een klein hoekje uiteindelijk een rectificatie geplaatst.

    Voordat ze stappen neemt, welke dan ook, dient duidelijk te zijn waar ze precies

    voor getekend heeft. Als dat duidelijk is kan overgegaan worden tot een volgende stap.

    Ze geeft aan getekend te hebben, zonder zich precies te realiseren waar ze precies

    voor getekend heeft. Dus ze zou ook afstand gedaan kunnen hebben van het te

    verrekenen pensioen.

    Als ze de discussie wil voeren via het forum dan is dat wat mij betreft goed, hoewel ik

    hier geen voorstander van ben. De privacy is immers in het geding.

    Ze had me ook rechtstreeks kunnen benaderen en dat kan ze uiteraard alsnog doen.

    En Paul, ook een deurwaarder kost geld.

    Peter