afstorten eigen beheer

• Ilse

Een klant van ons heeft vanuit zijn dienstverband als minderheidsaandeelhouder recht op een maandelijkse pensioenuitbetaling vanuit een BV waarover hij echter geen zeggenschap heeft. De berichten in de media geven aan dat deze BV is overgedragen aan een andere partij. Kan iemand mij aangeven hoe we er achter kunnen komen of de pensioenverplichting ook is overgegaan naar de andere partij? Kan de DGA eisen van de BV dat deze zijn pensioen afstort naar een verzekeraar?

• Paul

Beste Ilse,

Volgens mij ligt het er aan wat er in de pensioenbrief staat. Vaak zit er een clausule in die afstorten bij einde dienstverband/pensionering mogelijk maakt. Uit je verhaal begrijp ik, dat het pensioen hier al is ingegaan. Dan werkt die clausule dus niet meer.

Het afstorten moet dan op basis van redelijkheid en billijkheid via de rechter worden afgedwongen. Bij echtscheidingen gaat de rechter daar vaak wel mee akkoord, maar dat is hier niet aan de orde. Het is de vraag of dat dan ook gebeurd in deze situatie. Voor zover ik weet, is daar geen jurisprudentie over. Maar ik kan me voorstellen dat de rechter wel het belang van een dergelijke vordering inziet.