Schoonvader na 40 jaar voor zelfde werkgever met pensioen?

• Tim

Goedemiddag allemaal,

Mijn schoonvader heeft vanaf zijn 17e tot zijn 57e bij dezelfde werkgever gewerkt.

Afgelopen maand was hij precies 40 jaar in dienst en ik vroeg mij af wat dat voor gevolgen heeft.

Moet hij nog steeds pensioen opbouwen, met andere woorden moet er vanaf nu nog steeds iedere maand een bedrag gespaard worden?

Is hier sprake van een vrijwillige keuze om het pensioenopbouw voort te zetten of is dat bij wet of CAO geregeld?

Als de maandelijkse pensioenopbouw vanaf nu stopt kan er dan een hoger maandsalaris worden bedongen? Aangezien de werkgever in dat geval een stuk goedkoper uit is…

Helemaal zeker weten doe ik niet, maar ik dacht dat er vroeger een regeling bestond dat wie 40 jaar in dienst was bij dezelfde werkgever in aanmerking kwam voor vervroegd pensioen.

Wat is er met die regeling gebeurd? Kan mijn schoonvader ook nog ergens aanspraak op maken?

Ik weet niet waar het pensioen precies is ondergebracht, maar ik hoop dat jullie toch wat algemene antwoorden kunnen geven op mijn vragen.

Indien er aanvullende informatie nodig is dan hoor ik het graag.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Tim

• Paul

Beste Tim,

In theorie kan uw schoonvader nog 8 jaar doorwerken en pensioen opbouwen tot hij 65 wordt. Een pensioen (inclusief AOW) mag nl. uitkomen op 100% van het laatste salaris. Vervroegd pensioneren is sinds enige jaren nauwelijks meer mogelijk. Als je schoonvader 40 jaren heeft gewerkt mag de werkgever hem vanaf 63 een pensioen toezeggen van 70% van het laatste salaris. Daar zal die denk ik niet zo blij van worden. Je schoonvader kan het pensioen vaak wel eerder laten ingaan dan op 65 jaar. De uitkering is dan wel een stuk lager. Houdt er maar rekening mee dat een jaar eerder stoppen met werken ongeveer 7% in uitkering scheelt.

Kortom:op pensioengebied kan je schoonvader niet zo veel bijzonders verwachten, maar dat gouden horloge is hem natuurlijk wel van harte gegund.