Update inz. partnerpensioen

• Weduwe

Ik wil toch nog even wat kwijt inzake partnerpensioen. Heb na overlijden van mijn man al hier advies gevraagt, heb ook netjes antwoord gekregen, dus wil ik hier even kwijt hoe verder is verlopen.

Mijn man en ik waren drie maanden getrouwd toen hij overleed, wij woonden al wel 7 jaar samen, hadden daar ook bewijzen van.

Van zijn pensioenfonds kreeg ik te horen dat ik niet in aanmerking kwam voor partnerpensioen omdat we te kort waren getrouwd, ze noemen dat een sterfbedhuwelijk, (hoe kun je mensen kwetsen dacht ik bijmezelf).

Op allerlei manieren toch geprobeerd dat partnerpensioen te krijgen, helaas zelfs de ombudsman kan er niets aan doen, het is een regel wat het pensionefonds heeft gemaakt, basta.

Ik heb me erbij neergelegd (voor zover ik dat kan natuurlijk) maar heb er toch nog steeds een naar gevoel van, waar is al zijn betaalde premie? hij was verplicht verzekerd werd er gezegd, ja natuurlijk heb je keus dan????

Wel zijn ex vrouw krijgt partnerpensioen, waar hij al 8 jaar van gescheiden was.

Ik wilde dit even kwijt, het zal wel aan mij liggen maar hoe krom zitten sommige dingen in elkaar.

Verdrietige weduwe.

• Peter R. de Westfries

Mijn vader heeft diverse kleine pensioentjes. Toen mijn moeder in 1997 overleed, werd door één pensioenfonds zijn pensioen met zo'n 30% verhoogd. Mijn moeder zou immers nooit meer aanspraak kunnen maken op het partnerpensioen. Dat werd gevoegd bij het pensioen van mijn vader.

Onlangs kregen we een overzicht van een ander pensioenfonds en daarin staat dat indien mijn vader overlijdt, mijn moeder aanspraak kan maken op een bepaald bedrag. Ik wist niet wat ik las en dacht: men heeft mijn vaders pensioentje na de dood van zijn vrouw niet ‘gecorrigeerd’. Nu blijkt dat men niet op de hoogte was van het heengaan van mijn moeder.

Blijf ik toch zitten met deze vraag: is het bij alle pensioenfondsen gebruikelijk dat na het overlijden van de partner van degene die het pensioen heeft opgebouwd, dit partnerpensioen bij het pensioen van de pensioengerechtigde wordt gevoegd?

Toen ik het betreffende pensioenfonds hierop aansprak, kreeg ik als antwoord dat er geen uitruilclausule van toepassing was. Is dit kletskoek of grijpt mijn stokoude vader toch weer naast de knaken?

• Peter Jung

Hallo Peter,

Het is uitermate ongebruikelijk dat ingeval van overlijden van de meeverzekerde,

het meeverzekerde nabestaandenpensioen omgezet (geconverteerd) wordt naar

het ouderdomspensioen.

Op datum x, veelal de pensioendatum, kan gekozen worden voor uitruil van

nabestaandenpensioen in ouderdomspensioen, tot een bepaalde hoogte.

Veelal geldt dat alleen voor aanspraken opgebouwd na een bepaalde datum.

Voor zover mij bekend behoorde uitruil in 1997 nog niet tot de mogelijkheden.

Normaal gesproken vervalt het nabestaandenpensioen als de meeverzekerde

partner overlijdt.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Peter R. de Westfries

Beste Peter Jung,

Hartelijk dank voor snelle reactie.

Toch heeft Centraal Beheer na het overlijden van mijn moeder mijn vaders pensioen bruto met 30% verhoogd. En dat bedrag wordt nog iedere maand overgemaakt. Het komt dus wel voor.

Ik had dit ook nog bij AMEV willen aankaarten, maar ook die kans acht u waarschijnlijk bijzonder klein.

Met vriendelijke groet,

Peter R. de Westfries

• Peter Jung

Goede middag Peter,

Waarschijnlijk was er naast het Ouderdomspensioen een Ongehuwdenpensioen verzekerd.

Een ongehuwdenpensioen dekt het verschil af tussen de gehuwden en ongehuwden AOW

en gaat in op het moment dat je vader weduwnaar wordt.

Ik blijf bij mijn mening dat het weduwepensioen niet omgezet wordt naar een

verhoogd ouderdomspensioen op het moment van overlijden van je moeder.

Vrgrt,

Peter