Verdeling Pensioen

• Theodoor

Ik ben 30 november 1981 gescheiden

. Er is een convenant opgemaakt dat het opgebouwde pensioen verdeeld moet worden en dat het pensioenfonds het bedrag van geconverteerd recht vaststelt en dat dit voor beide partijen bindend is.

Beide partijen hebben helaas 30 jaar terug niet stil gestaan om het geconverteerd recht te laten vaststellen.

Ondertussen is het pensioenfonds in diverse handen overgegaan. Pensioenfonds bericht dan ook dat het geconverteerd recht niet meer is vast te stellen. Er zijn geen gegevens meer beschikbaar van 30 jaar terug en ook niet te achterhalen.

Ook zijn er geen gegevens meer van eventuele vroegere indexaties.

Ik heb na de echtscheiding nog een aantal jaren pensioenpremie betaald en ook een sociale regeling, wegens sluiting bedrijf is in het laatste overzicht verwerkt Mijn ex is hiervan op de hoogte.

Het pensioenfonds heeft een pro rata regeling gemaakt gebaseerd op het huidige volledige pensioen. Zij geven ook aan dat het uitgangspunt niet correct is, zuiver indicatief en niet volgend Boon van Loon.

Ik heb mijn ex hierover geinformeerd en gevraagd om te overleggen en aan de hand van onze geschiedenis gezamenlijk een pro rata te berekenen en een indexatie te bepalen om tot een re-eler bedrag te komen.

Ik bestrijd niet haar recht op pensioen, maar het zou niet eerlijk zijn om een gedeelte van mijn pensioen te claimen door nalatigheid van beide partijen.

Zij weigert elk overleg, houdt zich vast aan het convenant wetende dat het niet klopt en zij dus een bedrag van mijn pensioen claimt. Een kwestie van ethiek.

Ze gaat naar de rechter. Wat kan ik verwachten, kan een rechter je dwingen een gedeelte van jouw pensioenrecht in te leveren aan je ex ??

Kan iemand mij daar raad in geven ???

Bijvoorbaat dank voor elke reactie en hulp.

Theodoor

• Peter Jung

Hallo Theodoor,

Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij een geconverteerd recht.

Wat staat er precies als omschrijving in het convenant vermeld?

Heb jij of is er nog een pensioenreglement te vinden zoals dat gold op het moment van scheiding?

Heb jij of je ex nog stukken van het Bijzonder Nabestaandenpensioen ten tijde van de scheiding?

Je kan in je eigen administratie ook niets meer vinden?

Om welke werkgever ging het? Specifieke bedrijfstak misschien?

Iets of iemand moet toch wel wat kunnen vinden?

Formeel is binnen Boon van Loon het moment van de definitieve boedelscheiding bepalend

voor het vaststellen van de aanspraken en de daarbij behorende contante waarden.

Het is jammer dat het betrokken pensioenfonds niet meer beschikt over de tarieven van dat moment.

Daar kan ik op zich wel een mouw aanpassen, maar dat zou door beide partijen dan ook

geaccepteerd moeten worden.

Ik denk dat een rechter je wel kan dwingen om een gedeelte van je pensioen in te leveren.

Boon van Loon kan niet verjaren en met betrekking tot indexering ligt er ook een arrest

van de Hoge Raad, waar je niet om heen kan.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Theodoor

Peter,

Bedankt voor je snelle reactie. Complimenten voor deze side.

Er zijn geen reglementen.

We beschikken alleen over een afschrift van het pensioen wat is verstrekt jaren later na de echtscheiding.

Dit geeft het bedrag aan van het opgebouwde pensioen.

Het bedrijf waar ik gewerkt heb is opgeheven en Nederland verlaten.

In het convenant 1982 bij de notaris opgestelde Akte van Scheiding en Deling is vastgelegd dat de pensioeninstantie het bedrag voor partijen bindend vaststelt.

Hier wringt de schoen.

Na 30 jaar is er niets definitiefs vast te stellen.

Het pensioenfonds heeft een pro rata berekening voorgesteld over het volledige eind pensioen.

Ze geven toe dat het niet correct is volgens Boon van Loon, ze kunnen geen gegevens meer achterhalen van 1981.

Het bedrag is zuiver indicatief.

Zij zijn het met mij eens dat hierdoor een deel van mijn pensioen naar mijn ex gaat.

Ik heb diverse malen geprobeerd hierover met mijn ex te overleggen en tot een eerlijke verdeling te komen.

Zij wil hiervan niets weten en gaat naar de rechter.

Zij zegt dat de wet geen mandaat aan ex echtgenoten geeft om de doorbetaling eenzijdig te verlagen als daar geen gezamenlijke overeenstemming over is. Makkelijk gezegd als je alle overleg weiger,t kom je ook nooit tot een gezamenlijke overeenstemming.

Ook heb ik voorgesteld om gezamenlijk een pensioendeskundige in te schakelen om te zien of die ons kan helpen.

Net zoals jij nu voorstelt.

Zij weigert elk overleg en eist bewust het bedrag van de pro rata berekening over het gehele pensioen, wetende dat ze zich een gedeelte toe eigent waar ze geen recht op heeft.

Vanaf maart (pensioen datum) wordt een geschat gedeelte doorbetaald in afwachting van verzoeken om een overleg.

Ik wil geen grote achterstand opbouwen.

Nogmaals ik bestrijd niet haar recht op pensioen, wil ook aan mijn verplichtingen voldoen, maar vindt het niet eerlijk dat een gedeelte van mijn opgebouwde pensioen na de echtscheiding door haar wordt afgenomen.

Mijn ex weet zeer goed dat dit niet juist is.

Geeft ook toe dat we gezamenlijk een fout hebben gemaakt om niet het pensioen bedrag te laten vaststellen in 1981.

Ik vind het dan ook een kwestie van ethiek en vraag me af wat een rechter hiervan zou denken.

Houdt deze zich strikt aan de wet ? Convenant is convenant, jammer dat 1 partij hierdoor benadeeld wordt ondanks de wil om tot een gezamelijk overleg te komen.

Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt.

Theodoor

• Peter Jung

Hallo Theodoor,

Pro rata zoals de verzekeraar heeft berekend is inderdaad een oplossing, daar zit echter

nog wel een maar ….. aan en dat is deze

met welke tarieven hebben ze rekening gehouden?

Het is namelijk niet redelijk als ze dat gedaan hebben op de huidige tarieven. De uitkomsten trekken

namelijk behoorlijk scheef, in jouw nadeel, als ze rekening gehouden hebben met de huidige sterftetafels.

Het lijkt mij reëel om de berekeningen te maken op basis van de sterftetafels, dus de

tarieven zoals deze omstreeks 1980 golden.

Hebben ze aangegeven wat hun uitgangspunten geweest zijn? Als dat op basis van de huidige tarieven

gebeurd is, lijkt mij het enige juiste, dat ze dat opnieuw doen, maar dan op basis van de

toen geldende tarieven.

Die berekening zou ik overigens ook voor je kunnen maken. Ik hoor wel

Met vriendelijke groet,

Peter