Kosten advocaat wie betaalt?

• Peter Jung

Hallo,

Volgens het Boon van Loon arrest is man/vrouw verplicht een gedeelte van

het pensioen in de vorm van een voorwaardelijke uitkering op de pensioendatum

te verrekenen met de ex-partner.

Als de ex weigert om zijn/haar medewerking te verlenen, zal de andere ex om

haar/zijn recht te krijgen een advocaat moeten inschakelen om dat recht

af te dwingen.

Helaas betaal je nogal wat voor een advocaat. De ex kan er niets aan doen

dat haar ex-partner niet wil meewerken. Maar ze heeft wel recht op een stuk inkomen.

De advocaat kosten en eventuele andere kosten van de rechtbank zijn die met succes

te verhalen op de ex?

Hoe werkt dat precies?

Met vriendelijke groet,

Peter

• Paul

Beste Peter,

Dat ligt lastig. De meeste zaken die ik zie, hebben voor wat betreft de kosten de bepaling dat ieder de eigen kosten draagt. Dat wordt pas anders als een van beiden er een potje van maakt.

Volgens mij kun je de kosten wel aftrekken voor de inkomstenbelasting.

Groeten,

Paul

• Riet

Hallo, mijn zoon had een rechtzaak over een 5jarig contract van huren en hij wilde daar nog langer blijven zitten, dat heeft hij gewonnen,hij moest wel een advocaat nemen die moet hij ruim 700,00 euro betalen. Mijn vraag is moet mijn zoon die zelf betalen of moet de tegenpartij die betalen want die wilde de rechtzaak en de tegenpartij kwam ook met een rekening van gas en licht, dat heeft de rechtbank verworpen en nu begint die man er over dat mijn zoon dat toch moet betalen, dat is toch onterecht of zie ik dat verkeerd, graag Uw antwoord welbedankt Riet