Ik ben in juni 1993 gescheiden en sedert september 2009 met pensioen (1-9-2009 pre-pensioen en 1-12-2009 pensioen). Pas enige maanden terug werd ik geconfronteerd met de aanspraken van mijn voormalige echtgenote op een deel van het opgebouwde pensioen (hoe naief kun je zijn dat je daar niet eerder aan hebt gedacht). Bij mijn pensioenfonds heb ik een opgave opgevraagd inzake het deel van mijn pensioen waar mijn voormalige partner volgens het arrest Boon van Loon recht op heeft.
1. De ontvangen opgave is gebaseerd op de opgebouwde pensioenaanspraken tijdens het huwelijk; dus exclusief de opgebouwde rechten in de voor huwelijkse periode (4jr). Is dit correct als je niet in gemeenschap van goederen was getrouwd maar in gemeenschap van vruchten en inkomsten?
2. Het te verrekenen bedrag richting mijn ex-partner bedraagt € 16.931,-.(gebaseerd op de contante waarden per echtscheidingsdatum) en kan ik volgens het pensioenfonds in 1 keer verrekenen. Wanneer moet ik dit bedrag betalen en moet dit bedrag niet verhoogd worden met rente vanaf een bepaalde datum (datum echtscheiding of datum ingang pensioen?)?
3. Is het te betalen bedrag aftrekbaar voor de inkomstenbelasting?
4. Indien ik het bedrag niet in 1 keer betaal maar in maandelijkse termijnen, hoe bereken ik dan die maandelijkse termijn?
Kan iemand mij in deze toch redelijk ingewikkelde materie de weg te wijzen zodat ik met mijn voormalige partner tot goede en onderbouwde afspraken kan komen?