berekening boon v loon

• john d.

Dag peter Jung.

Ik heb de volgende gegevens van mijn pensioenfonds ontvangen, ben gescheiden op 2 juni 1989.

Op scheidingsdatum was mijn OP in Nfl 8147,- met een cw van Nfl 34651,- Mijn NP was 5819 met een CW van NFL 17154.

Kun jij a.u.b. aangeven in NFL wat ik maandelijks aan mijn ex moet betalen? Uitkomst zal nog verhoogd moeten worden met de indexering. Heb inmiddels deze gegevens opgevraagd bij mijn pensioenfonds. Ik kan het maandelijkse bedrag zelf wel omrekenen naar euro's.

Zie je reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet, John D.

• Peter Jung

Hallo John,

- 17.154 = 8.749

34.651 : 8.147 = 4,25322

8.749 : 4,25322 = hfl 2.057,03

2057,03 : 12 = 171,42 per maand

Vrgrt,

Peter

• john d.

Dag Peter,

In de eerste plaats bedankt voor jouw berekening, heel duidelijk.

Indien ik van mijn pensioenfonds een gemiddelde indexering krijg over de periode 1989 t/m 2011 geldt dan rente op rente over het te betalen maandelijkse bedrag?

Hoor graag van je.

Met vriendelijke groet, John D.

• Peter Jung

ja

• Hilde

L.S.

Mijn ex man met wie ik 15 jaar getrouwd ben geweest wordt in september 65.

Hij is directeur grootaandeelhouder van hetzelfde bedrijf waar hij is begonnen als boekhouder en waar hij vanaf zijn 20e jaar werkt.

In ons echtscheidingsconvenant van 1 aug. 1990 staat: pensioenverrekening zal niet plaats vinden nu in de ondehavige situatie de constante waarde van het weduwenpensioen hoger is dan de constante waarde van het ouderdomspensioen van de man. ????

We waren in gemeenschap van goederen getrouwd.

Mijn ex heeft me een afschrift van een polis gegeven met de datum 1-1-1987 van zijn oude groepsverzekering waarin hij is verzekerd voor 25.000 gulden (ingekocht 6500 gulden en weduwepensioen 18000 en hij was toen al meer dan 17 jaar bij dit bedrijf)

Ten tijde van de scheiding verdiende hij ongeveer 150.000 gulden en volgens zijn zeggen verdient hij nu meer dan een ministersalaris.

Zelf heb ik geen pensioen opgebouwd en volgens informatie op internet valt onze scheiding in het Boon/Van Loon arrest.

Mijn vraag is;

* Heb ik wel recht op pensioen van mijn ex? ( volgens zijn zegge heb ik geen rechten)

* En als hij mij de juiste cijfers niet wil geven van het opgebouwde pensioen tijdens de scheiding zijn er dan wegen om er toch achter te komen?

* Op 2 november 1988 is het echtscheidings convenant ingeschreven in de registers maar in een herzien nieuwe convenant staat dat we zijn blijven samenleven tot 1990 als ware wij gehuwd, met als gevolg dat de inhoud van het oorspronkelijke echtscheidingsconvenant geen betekenis behoort te worden toegekent. Dus, als ik recht heb op pensioen, welke datum is dan bindend.

vr. gr. Hilde

• Peter Jung

Goede morgen Hilde,

Dit kan alleen als sprake is van een groot leeftijdsverschil of als sprake is van

een klimmend nabestaandenpensioen.

In alle andere situaties kan dit eigenlijk niet.

Eén van de oorzaken zou kunnen zijn dat op het moment van scheiding het

Bijzonder Nabestaandenpensioen al afgefinancierd is het ouderdomspensioen niet.

Dit zal onderzocht moeten worden. Wat je nodig hebt is het pensioenreglement of

de pensioenbrief zoals deze ten tijde van de scheiding gold.

Als sprake is van een eindloonregeling had bij de verrekening uitgegaan moet worden van een

fictief afgefiancierd Ouderdomspensioen.

Zo stond dat omschreven in de toen geldende Pensioen- en SpaarfondsenWet.

Vrgrt,

Peter Jung