Beste mensen,
ik kreeg van nat.nederlanden 3 polissen voor afkopen,opgeteld 6500 euro.
Mijn vraag: afkopen of maandelijks uitkeren.
Ik denk dat maandelijks geen optie is(klein bedrag)weet ook niet hoe klein.
Hoop op advies. groet Jannie
Beste Jannie,
Hierbij mijn advies over de vraag of het afkopen van je polis bij NN beter uitpakt dan het maandelijks te laten uitkeren.
Afkoop vrijstelling
Art. 3.133-2-d Wet IB 2001 luidt als volgt: Als de waarde van een polis minder bedraagt dan €4.171 dan is de belastingplichtige alleen belasting verschuldigd in box 1 over de waarde van de polis. De fiscus ziet meerdere polissen als 1 geheel contract waardoor jij de max. van €4.171 overschrijdt. Voor het afkopen van de 3 polissen zal de Fiscus een sanctie toezeggen.
Sanctie bij afkoop
Hierbij de berekening Art. 3.133.2 Wet Ib 2011:
1. De fiscus zal de afgetrokken premies van de polissen in rekening brengen €……,-
2. Vervolgens zal de rendement dat met de polis is behaald ( waarde polis 2011 - waarde polis begin) worden belast met de hoogste belastingschijf 52% €………,-
3. Tot slot zal de Fiscus de ( art. 301 AWR) revisierente van 20 % ( is te overleggen met de Fiscus als polis korter dan 10 jaar geleden is afgesloten) in rekening brengen €…..,-
Conclusie
Zoals je ziet geldt er een strenge sanctie als er voor het bereiken van de einddatum de polis wordt afgekocht. De fiscus doet dit omdat de belastingplichtige voordeel heeft genoten van het aftrekken van de premies waarbij er een aantal voorwaarden aan kleven.
Tot slot wil ik erbij vermelden dat het uw eigen keuze is om een polis af te kopen of maandelijks te laten uitkeren na einddatum. Ik zelf weet niet hoe hard u het geld nodig heeft of wanneer de einddatum expireert, hiervoor ontbreken er een aantal gegevens. Zie de pensioen forum “ Gratis Pensioenspreekuur ” waarbij ik voor mijn opleiding een aantal pensioengesprekken moet houden (vrijblijvend) voor mijn WFT Pensioenen voor mijn studie Financial Services Management. Indien u geïnteresseerd bent of meer vragen heeft hoor ik het graag van u.
Gr,
Juan
Beste Jannie,
Bedankt voor je waardering over mijn advies. Om je echt daadwerkelijk verder van hulp te zijn, moet ik weten of de premie die u betaalde voor de NN lijfrenteverzekering heeft afgetrokken van uw IB-belasting. Kun je me vertellen wat voor soort lijfrenteverz of koopsomverzekering je bent aangegegaan bij de NN en of deze fiscaal gefaciliceerd was (dus premie was aftrekbaar in Box 1 IB).
Gr,
Juan
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?